اخباروگزارشات کارگری    17 8  -1 19  -   آبان1393

 

 

اخباروگزارشات کارگری17آبان1393

 

- عصر امروز کارگران نورد و لوله صفا به اعتصاب خود پایان دادند

- وحشت نایب رییس دیوان عدالت اداری ازاعتصاب کارگران،

 حجم بالای ورودی شکایت‌های کارگری به دیوان عدالت اداری،

 مدت زمان نهایی برای رسیدگی به شکایات کارگری دردیوان عدالت اداری۱سال و نیم تا دو سال است!

- بیکاری300کارگرکارخانه قند قهستان با 6ماه حقوق معوقه

- اخراج شماری از کارگران شرکتی شهرداری تبریز طی ماه‌های گذشته!

-۴۰۰ کارگر کارخانه شیشه آبگینه درآستانه بیکاری!

- کارگران کارخانه کاشی گیلانا درپنجاه و سومین روزاعتصاب100 هزار تومان از مطالبات ۱۶ ماهه‌شان را دریافت کردند

- اتحادیه نیروی کار پروژه‌ای ایران :

کاهش نظارت بر ایمنی کارگران به دلیل افزایش سرعت کار در پارس جنوبی

- به دلیل تعلل اداره تأمین اجتماعی،بازنشستگی کارگران رنگین نخ ۸ ماه به تأخیر افتاده است

- برق ۳۳ هزار ولتی کارگر پتروشیمی کارون را کشت

- تجمع دوباره کارگران فولادسازي ايتاليا در اعتراض به اخراج 550 نفر از همکارانشان

- پایان اعتصاب رانندگان قطار در آلمان

- کشته و مفقود شدن دو کارگر در سکوی فراساحلی آذربایجان

عصر امروز کارگران نورد و لوله صفا به اعتصاب خود پایان دادند

اتحادیه آزاد کارگران ایران : کارگران نورد و لوله صفا بعد از بیست روز اعتراض ساعت 4.5 بعد از ظهر امروز شنبه 17 آبان به اعتصاب خود پایان دادند

طبق اخبار رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران ، کارگران نورد و لوله صفا که از ساعات اولیه صبح وارد کارخانه شده بودند و در طی روز با وعده های آقای رستمی که از جانب مدیر عامل کارخانه در جمع کارگران قرائت شده بود حاضر به اتمام اعتصاب خود نشده بودند، قائم مقام کارخانه نورد و لوله صفا از دفتر مرکزی شرکت در تهران به کارخانه اعزام میشود و درجمع  کارگران  آنان را به مذاکره و گفتگو دعوت مینماید

بعد از کشکشهای طولانی در امروز کارگران با قائم مقام شرکت به توافقاتی دست میابند و شرط تعیین میکنند که قائم مقام شرکت نتایج توافقات فی مابین را در جمع کارگران مطرح و توافق کل کارگران را حاصل نماید

بر همین مبنی قائم مقام شرکت در جمع کارگران نورد و لوله صفا حاضر و چهار آیتمی که با نمایندگان کارگران به توافق رسیده را مطرح میکند

1-حقوق کلیه کارگران نهایتا تا پنجم هر ماه به حساب آنان واریز گردد

2-تمدید و اعتبار دفترچه های بیمه تامین اجتماعی کارگران نهایتا تا دو هفته دیگر حل گردد

3-مابقی طلب کارگران تا آخر سال تصویه گردد

4-کارگران حق مسلم خود میدانند چناچه هر کدام از بندهای فوق از طرف کارفرما اجرا نشود به اعتراض خود ادامه دهند

قائم مقام شرکت نیز در جمع کارگران اعلام کرد تمامی این چهار بند را قبول دارد و متعهد به انجام آن میباشد

به دنبال این تعهدات از طرف کارفرما کارگران با حفظ حق اعتراض و اعتصاب در صورت اجرا نشدن هر کدام از این توافقات ساعت 4.5 بعد ازظهر به سر کارهای خود رفتند و به اعتصاب پایان دادند

اتحادیه آزاد کارگران ایران 17 آبان 93

درهمین رابطه:

بیستمین روزاعتصاب کارگران نورد و لوله صفا

اتحادیه آزاد کارگران ایران : امروز شنبه 17 آبان کارگران نورد و لوله صفا وارد بیستمین روز اعتصاب خود شدند

بنا بر اخبار رسیده به اتحادیه آزاد کارگران امروز کارفرمای شرکت نورد و لوله صفا از کارگران دعوت بعمل آورد که به سر کارهای خود بازگردند

بعد از واریز یک ماه حقوق از حقوق های معوقه ی کارگران  در روز چهار شنبه 14 آبان و اعلام کارگران مبنی بر ادامه ی اعتصاب تا تعیین تکلیف مابقی حقوق های معوقه و تمدید دفترچه های بیمه ، امروز مدیر کارخانه نورد ولوله صفا در جمع کارگران نامه ایی را از طرف آقای رستمی ،مالک کارخانه قرائت نمود که در نامه به تعهد کارفرما مبنی بر پرداخت حقوق ماهیانه کارگران نهایتا تا پنجم هر ماه استناد شده بود و از کارگران خواسته شد که به اعتصاب خود پایان دهند

اما کارگران به اعتراض خود ادامه دادند و اعلام نمودند تا یک ماه حقوق  دیگر از حقوق های معوقه ی خود را دریافت نکنند و همچنین دفترچه های بیمه کارگران تمدید اعتبار نشود به اعتصاب خود ادامه خواهند داد

طبق همین گزارش کارگران نورد و لوله صفا امروز نیز در بیستمین روز اعتصاب خود بر خواستهای خود پای فشردند و به اعتصاب خود ادامه دادند

خبرهای تکمیلی متعاقبا اعلام خواهد شد

اتحادیه آزاد کارگران ایران 17 آبان 93

وحشت نایب رییس دیوان عدالت اداری ازاعتصاب کارگران،

 حجم بالای ورودی شکایت‌های کارگری به دیوان عدالت اداری،

 مدت زمان نهایی برای رسیدگی به شکایات کارگری دردیوان عدالت اداری۱سال و نیم تا دو سال است!

نماینده اخراجی کارگران شرکت پیمانکاری آسفالت طوس (مستقر در معدن چادرملو) از طولانی شدن روند رسیدگی به شکایتخود در دیوان عدالت اداری در اعتراض به تأیید حکم اخراجش در هیات حل اختلاف اداره کار یزد خبر داد.

به گزارش17آبان ایلنا،بهرام حسنی نژاد، با اشاره به ۱۲ سال سابقه کار خود در شرکت آسفالت طوس با قرارداد موقت کار، ادامه داد: من مانند سایر کارگران از تاریخ ۱ مرداد ۹۲ تا ۱۲ اسفند همان سال با این شرکت پیمانکاری قرارداد کار موقت بسته بودم اما کارفرما در تاریخ ۴ آذر ۹۲ مرا بدون توجه به اینکه نماینده قانونی کارگران بودم و برخلاف حکم «وحدت رویه دیوان عدالت اداری» اخراج کرد.

حکم صادره از سوی هیات حل اختلاف مبنی بر اخراج و رای اداره کار یزد مبنی بر تأیید حکم اخراج که در تاریخ ۱۱ خرداد سال جاری ابلاغ شده بود برخلاف قانون است، بنابراین در فرجه قانونی به دیوان عدالت اداری شکایت بردم.

وی در ارتباط با روند رسیدگی به شکایتش در دیوان عدالت اداری توضیح داد: علی رغم اینکه به موجب قانون رسیدگی به اینگونه پرونده‌ها به خصوص پرونده‌های کارگری باید ظرف مدت ۳ماه انجام شود ولی در آخرین پیگیری‌ها مشخص شد که رسیدگی به شکایت من به سال آینده موکول شده است.

ماهانه بیش از ۴۰۰ مورد شکایت کارگری به دیوان می‌رسد

در این رابطه «نبی‌الـله کرمی»، نایب رئیس کمسیون تخصصی کار و تامین اجتماعی دیوان عدالت اداری در توضیح دلیل طولانی شدن رسیدگی به شکایات کارگری در دیوان عدالت اداری گفت: در شعبات رسیدگی به پرونده‌های کارٰ، حجم ورودی پرونده‌های شکایات کارگری به دیوان عدالت اداری بسیار زیاد است و ما به صورت نوبتی به شکایات رسیدگی می‌کنیم.

وی در ادامه به حجم بالای ورودی شکایت‌های کارگری به دیوان عدالت اداری اشاره کرد و گفت: ما در دیوان عدالت اداری در پنج شعبه به پرونده‌های کارگری رسیدگی می‌کنیم. در این شعبات هر ماهه بیش از ۴۰۰ مورد پرونده و شکایت کارگری دریافت می‌کنیم. حجم بالای ورودی شکایات کارگری موجب شده که ما به صورت نوبتی به این شکایت‌ها رسیدگی کنیم. در روند رسیدگی هم الویت بندی نداریم. درواقع اشخاص و موقعیت آن‌ها تاثیری در روند رسیدگی ندارد. در برخی موارد عدم دقت و رعایت هیات‌ها در رسیدگی به شکایت کارگران باعث می‌شود روند صدور رای درست طی نشود. رسیدگی به این شکایات باید با هماهنگی مرجع صدور رای و اداره کار صورت گیرد.‌ گاه دلیل طولانی شدن مدت رسیدگی به پرونده‌های کارگری به عدم پاسخگویی به موقع اداره کار منطقهٔ صدور رای به شکایت برمیگردد. در موارد دیگر ممکن است پرونده ابهاماتی دشته باشد و نیاز به اخذ توضیح از شاکی اصلی باشد در این صورت باید وقتی برای فرد تعیین شود تا با حضور در دیوان پیرامون پرونده توضیح دهد که این امر ممکن است زمان بر باشد.

نایب رئیس کمسیون تخصصی کار و تامین اجتماعی دیوان عدالت اداری با اشاره به اینکه مدت زمان نهایی برای رسیدگی به شکایات کارگری نهایتا ۱سال و نیم تا دو سال است گفت: اگر پاسخ در اسرع وقت از مشتکی عنه (شاکی اصلی) دریافت شود روند رسیدگی به شکایت بیشتر از شش ماه طول نمی‌کشد، ولی در برخی از پرونده‌ها که نیاز به توضیح یا اخذ نظر کار‌شناس و یا دعوت از نماینده کارگری است بالطبع رسیدگی به پرونده طولانی‌تر خواهد بود که نهایتا یک سال و نیم تا دو سال است.

برخی از تشکل‌های تنش ‌زا هستند

نایب رییس کمیسیون تخصصی کار دیوان عدالت اداری همچنین در ارتباط با نداشتن مصونیت کاری برای اعضای تشکل ها در خصوص پیگیری مطالباتشان از طریق اعتراض گفت: بعضی از این افراد تحت نام انجمن یا تشکل صنفی کارگری باعث ایجاد تنش در کارگاه یا کارخانه می‌شوند که طبعا با واکنش مسولین مواجه می‌شود. چون این امر قابل قبول نیست. وقتی می‌شود مطالبات را به صورت قانونی پیگیری کرد چه نیازی به اعتراض و اعتصاب است.

وی در پاسخ به این پرسش خبرنگارما که این کارگران پیگیر مطالباتشان مثل اجرایی شدن طرح طبقه بندی مشاغل و افزایش مابه التفاوت‌ها بودند و بر اساس ماده ۱۴۱ قانون کار حق اعتراض و اعتصاب برای پیگیری مطالباتشان را دارند، گفت: ضرورتی به اعتصاب نیست. ادارهٔ کار متولی اصلی اجرای طرح طبقه بندی مشاغل است و مطمئنا نظارت کافی بر روند اجرای آن را اعمال می‌کند. در صورتیکه تخلفی صورت بگیرد کارگران و یا انجمن‌های صنفی آن‌ها می‌توانند به اداره کار شکایت کنند. در صورتیکه اداره کار بی‌توجهی کرد می‌توانند نسبت به همین اهمال اداره کار به دیوان عدالت اداری شکایت کنند.

بیکاری300کارگرکارخانه قند قهستان با 6ماه حقوق معوقه

 فرماندار شهرستان درمیان از تعطیلی کارخانه قند قهستان و بیکاری300کارگر با 6ماه حقوق معوقه،درفصل برداشت خبر داد.

به گزارش 17آبان مهر، محمد بشیری زاده اظهارکرد: کارخانه قند قهستان از 10 سال گذشته با کمبود نقدینگی مواجه بوده که در سال جاری این کارخانه موقتا تعطیل شده که برای راه اندازی مجدد این کارخانه تلاش می شود.

فرماندار شهرستان درمیان با اشاره به اینکه این کارخانه 17 میلیارد تومان بدهی دارد، افزود: یکی ازعوامل اصلی تعطیلی این کارخانه را خشکسالی های 16 ساله اخیر، واردات شکر توسط دولت قبلی و سوء مدیریت دانست .

وی گفت: این کارخانه زیر نظر کارخانه قند بیستون استان همدان فعالیت داشته که درسال جاری و با تعطیلی این کارخانه مدیرعامل این کارخانه برکنار شده و مدیرعامل جدیدی برای این کارخانه منصوب شده است.

وی تصریح کرد: این کارخانه دارای نیروی انسانی بیش از 20 سال سابقه کاری دارد.

براساس این گزارش،با تعطیلی این کارخانه 300 کارگر درمیانی که حقوق بیش از شش ماه خود را نیز دریافت نکرده اند از کار بیکار شدند.

اخراج شماری از کارگران شرکتی شهرداری تبریز طی ماه‌های گذشته!

طی ماه‌های گذشته شماری از کارگران شرکتی شهرداری تبریز در مراجعات متعدد، ازاخراج از کار بدون وجود هرگونه دلیلی خبردادند.

بنابه گزارش17آبان فارس، طی ماه‌های گذشته شماری از کارگران شرکتی شهرداری تبریز در مراجعات متعدد، ازاخراج از کار بدون وجود هرگونه دلیلی خبردادند.

براساس این گزارش،طبق رای کمیته کارگری شهرداری تبریز، حق اخراج بدون دلیل کارگران شرکتی برای هیچ شرکت طرف قرارداد با شهرداری وجود ندارد و در جلسه اخیر این کمیته مقرر شد پرونده کارگرانی که در سال‌های اخیر بدون علت از کار برکنار شده‌اند جهت بسترسازی برای بازگشت دوباره آنان به سر کار مورد بررسی قرار گیرد.

با بررسی پرونده‌های احتمالی در این باره، احتمال به کارگیری دوباره کارگرانی که بدون دلیل قانع کننده‌ای اخراج شده‌اند، وجود دارد.

این گزارش همچنین،از دعوت مدیرعامل و معاون اداری مالی شرکت واحد اتوبوسرانی تبریز و حومه به همراه نماینده رانندگان اخراجی این شرکت برای حضور در جلسه آتی این کمیته خبر داد و افزود: در جریان واگذاری برخی از خطوط اتوبوسرانی تبریز به بخش خصوصی، 19 راننده تلاشگر این شرکت از کار بیکار شده‌اند که طبق مصوبه کمیته کارگری مقرر شد جهت بررسی پرونده رانندگان یاد شده، مسئولان شرکت واحد به همراه نماینده این رانندگان در جلسه آتی کمیته کارگری حاضر شوند.

۴۰۰ کارگر کارخانه شیشه آبگینه درآستانه بیکاری!

یکی از کارگران شرکت تولیدی شیشه آبگینه، می گوید: مدتی است در کارخانه زمزمه های تعطیلی به گوش می رسد که در این صورت بیش از ۴۰۰ نیرو بیکار خواهند شد.

به گزارش17آبان مهر،وی که مایل به گفتن نام خود نیست در ادامه اضافه می کند:در حال حاضر میزان تولید ما به صفر رسیده و عملا بیکاریم، مدیر کارخانه علاقه ای به ادامه کار و تولید نداشته و به دنبال تعدیل نیرو است.

این کارگر خواستار رسیدگی به وضعیت واحدهای صنعتی شده و می افزاید: پیدا کردن شغل جایگزین برای کسانی که به هر دلیلی شغل خود را از دست می دهند دشوار است و در صورت تعطیلی شرکت شیشه آبگینه، این حجم کارگر جایی برای اشتغال نخواهند یافت.

کارگران کارخانه کاشی گیلانا درپنجاه و سومین روزاعتصاب100 هزار تومان از مطالبات ۱۶ ماهه‌شان را دریافت کردند

همزمان با پنجاه و سومین روز از شروع اعتصاب کارگران کارخانه کاشی گیلانا، مبلغ ۱۰۰ هزار تومان از ۱۶ ماه مطالبات معوقه کارگران کارخانه کاشی گیلانا با فروش بخشی از اموال کارخانه، به ۱۲۸ کارگر پرداخت شد.

به گزارش 17آبان ایلنا، کارگران این واحد صنعتی پس از پنجاه و سه روز اعتراض سرانجام با فروش مقداری از کاشی‌های انبار شده و بیش از ۵ تن میوه درختان زیتون محوطه کارخانه، توانستند مبلغ ۱۰۰ هزار تومان از مجموع مطالبات حقوقی ۱۶ ماهه‌ خود را دریافت کنند.

یک کارگر معترض کاشی گیلانا در این باره توضیح داد: با فروش کاشی‌های انبار شده و زیتون‌های محوطه کارخانه مبلغ ۱۳ میلیون و ۲۰ هزار تومان بدست آمد که این پول بین ۱۲۸ کارگر کارخانه تقسیم شد.

او ادامه داد: عمده مشکلات این کارخانه موضوع مطالبات معوق مانده کارگران است که پس از مشخص شدن جدیت کارگران و موافقت سهام داران کارخانه، بخشی از اموال مازاد کارخانه برای فروش آماده شد.

این کارگر درباره زمان آخرین دریافتی کارگران از کارفرما گفت: آخرین پولی که کارگران کارخانه کاشی گیلانا آنهم به صورت علی‌الحساب دریافت کرده بودند در شهریور ماه سال جاری به مبلغ ۳۰۰ هزار تومان بوده است.

به گفته وی، از روز یکشنبه ۱۱ آبان، مجموع کارگران کاشی گیلانا به ازای دریافت مبلغ یک میلیون و 200 هزار تومان مشغول چیدن زیتون از درختان محوطه کارخانه شده اند که به هر کارگر مبلغی حدود 20 هزار تومان می رسد.

او با بیان اینکه از مجموع ۱۶۰ کارگر این کارخانه اکنون ۱۲۸ کارگر باقی مانده‌اند گفت: حدود 20 کارگر روز پنج شنبه ۱ آبان، در سی و هفتمین روز ااعتصاب  با تصمیم سهامداران بدون قرار داد اخراج شدند و مابقی خود خواسته به دلایل مختلفی همانند تعویق حقوق حاضر به ادامه همکاری نبودند.

این کارگر کاشی گیلانا با بیان اینکه نیازهای مالی کارگران با دریافت این مبالغ ناچیز برطرف نمی‌شود در ادامه سخنان خود تصریح کرد: برای جلوگیری از سوء استفاده احتمالی، حساب مشترکی بین دو نفر از کارگران و حسابدار کارخانه افتتاح شده است که همه مبالغی که با فروش این اموال بدست می‌آید در ابتدا به این حساب واریز شده و سپس بین کارگران تقسیم می‌شود.

اتحادیه نیروی کار پروژه‌ای ایران :

کاهش نظارت بر ایمنی کارگران به دلیل افزایش سرعت کار در پارس جنوبی

به گفته فعالان کارگری در منطقه پارس جنوبی برخی از پیمانکاران فاز‌ها ۱۷ و ۱۸ این منطقه از مدتی پیش به منظور انجام تعهدات اجرایی، نظارت و رعایت اصول حفاظت فنی را جدی نمی‌گیرند.

هم اکنون دو شرکت دست اول پیمانکاری در فازهای ۱۷ و ۱۸ منطقه پارس جنوبی مجری احداث یک پالایشگاه بزرگ گازی هستند که هرکدام از این دو شرکت نیز مطابق عرف رایج کارهای پروژه‌ای اجرای مسئولیت خود را میان شرکت‌های پیمانکاری دست دوم و دست سوم تقسیم کرده‌اند.

این منابع کارگری با بیان اینکه به واسطه این شیوه تقسیم کار در حال حاضر شمار کارگران شاغل در فازهای ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی تا چند هزار نفر می‌رسد، می‌گویند: از مدتی قبل پیمانکاران زیر مجموعه یکی از این دو شرکت دست اول که اتفاقا دارای ماهیتی دولتی است؛ رویه‌ای را اتخاذ کرده‌اند که به موجب آن پیشبرد زود‌تر تعهدات اجرایی بر رعایت اصول و موازین حفاظت و ایمنی کار اولویت پیدا کرده است.

اعضای اتحادیه نیروی کار پروژه‌ای ایران اعلام کردند که با گذشت حدود ۷ سال از شروع فعالیت‌های عمرانی در فازهای ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی هنوز یکی از پیمانکاران دست اول این طرح نتوانسته طبق مهلت ۷۰ ماهه‌ای که از ابتدا معین شده بود به تعهدات اجرایی خود در قبال وزارت نفت عمل کند.

اعضای این نهاد کارگری متذکر شدند: به نظر می‌رسد که در اولویت قرار گرفتن سرعت انجام تعهدات و در مقابل کم توجهی به رعایت اصول ایمنی و حفاظت فنی بخشی از سیاست‌هایی است که از بالا به منظور تاخیر به وجود آمده اتخاذ شده است.

این منابع خبری تاکید کردند: اتخاذ چنین رویه‌ای هرچند باعث تسریع در روند تکمیل تعهدات اجرایی پیمانکار منطقه پارس جنوبی می‌شود اما به دلیل آنکه در انجام پروژه اصول ایمنی و حفاظت فنی، کم اهمیت تلقی شده است هرگونه تکمیل و حتی بهره برداری از پروژه می‌تواند به بروز حوادث جدی کار منجر شود.

این منابع کارگری در تشریح احتمال حادثه خیز بودن تاسیساتی که بدون نظارت فنی دایر شده‌اند می‌افزایند: خاصیت گازهای پتروشیمی به لحاظ خورندگی، اشتعال و مسمویت به حدی بالا است که چنانچه در تاسیسات در احداث از لوله و اتصالات غیر استاندارد استفاده شود پس از مدتی خطوط لوله‌های نصب شده از داخل دچار نشتی گاز شده و این نشتی در ‌‌نهایت منجر به خفگی کارگران و یا بروز انفجار و آتش‌سوزی خواهد شد.

این منابع می‌گویند: در بهترین حالت در زمان بهره برداری از چنین تاسیسات معیوبی وقتی نشتی گاز با کمترین خسارت جانی و مالی ممکن کشف شود باید دوباره عملیات لوله گذاری را از سر گرفت و در تمام این مدت باید به جای استفاده از گاز‌ها در صنایع پتروشیمی و پالایشگاهی آن‌ها سوزاند.

این فعالان کارگری معتقدند که با نادیده گرفته شدن اصول ایمنی و حفاظت فنی، شرایط کار برای کارگران شاغل در پروژه‌های ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی در حالی خطرناک خواهد شد که هم اکنون بخش عمده‌ای از حقوق این کارگران از قبیل مزایای اضافه کاری، رفاهی، بیمه‌ای توسط شرکت‌های پیمانکاری دست سوم و چهارم نادیده گرفته می‌شود.

منبع:ایلنا-17آبان

به دلیل تعلل اداره تأمین اجتماعی،بازنشستگی کارگران رنگین نخ ۸ ماه به تأخیر افتاده است

در حال حاضر حدود ۸ ماه است که پرونده من و ۱۴ نفر از کارگران مشمول بازنشستگی پیش از موعد تحت قانون مشاغل سخت وزیان آور در اداره تامین اجتماعی سمنان در دست بررسی است، در حالی که سازمان تامین اجتماعی برای بررسی پرونده کارگرانی که پیش از این سختی شغلشان به تایید این سازمان رسیده، نباید بیش از ۴ ماه وقت تلف کند.

به گزارش17آبان ایلنا،منابع کارگری در کارخانه «رنگین نخ» سمنان از طولانی شدن سیر اداری بازنشستگی کارگران این واحد در اداره تامین اجتماعی این شهر انتقاد کرد.

منابع کارگری در کارخانه رنگین نخ اعلام کردند با وجود تعویق حقوق ۴۳ کارگر این کارخانه طی چهار ماه گذشته، پرونده ۱۵ نفر از کارگران مشمول بازنشستگی این واحد تولیدی در اداره تامین اجتماعی شهر سمنان با کندی پی گیری می‌شود.

در این زمینه یکی از کارگران مشمول بازنشستگی در کارخانه رنگین نخ توضیح داد: در حال حاضر حدود ۸ ماه است که پرونده من و ۱۴ نفر از کارگران مشمول بازنشستگی پیش از موعد تحت قانون مشاغل سخت وزیان آور در اداره تامین اجتماعی سمنان در دست بررسی است، در حالی که سازمان تامین اجتماعی برای بررسی پرونده کارگرانی که پیش از این سختی شغلشان به تایید این سازمان رسیده، نباید بیش از ۴ ماه وقت تلف کند.

به گفته این کارگر رنگین نخ، علاوه بر مشکل فوق، ایرادات نابجای تامین اجتماعی سمنان به بهانه‌های متعدد همانند درج عناوین شغلی غیر مرتبط که ثبت آن در فرم‌های مخصوص در خواست بازنشستگی ضرورت ندارد، کارگران در آستانه بازنشستگی را با مشکلاتی روبرو کرده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به سایر مشکلات کارگرانی که به مرور مشمول بازنشستگی می‌شوند اشاره کرد و گفت: از دیگر مشکلات کارگران این کارخانه علاوه بر موارد فوق، پرداخت نشدن سهم ۴ درصدی  بیمه کارگران به تامین اجتماعی از سوی کارفرماست که این سهم را به بهانه ناتوانی مالی پرداخت نمی‌کنند.

او که به نمایندگی از سایر کارگران  رنگین نخ سخن می‌گفت در بخش پایانی اظهارات خود درباره  معوقه حقوقی و سنوات ۱۱ نفر از همکاران بازنشسته اش گفت: این تعداد کارگر که از اسفند ماه سال گذشته در این کارخانه بازنشسته شده‌اند هنوز نتوانسته اند حقوق و سنوات پایان خدمت خود را از کارفرما دریافت کنند.

برق ۳۳ هزار ولتی کارگر پتروشیمی کارون را کشت

روز پنجشنبه بر اثر حادثه‌ای در مجتمع پتروشیمی کارون، یک کارگر کشته و دو نفر دیگر دچار سوختگی شدند.

به گزارش 17آبان ایلنا،در ساعت ۹ و ۴۵ دقیقه روز پنجشنبه (۱۵ آبان)، «اسلام جهانبانیان» کارگر برق کاری که از حدود یک سال پیش از طریق شرکت پیمانکاری «نیرو سازان مارون» در فاز ۲ پتروشیمی کارون مشغول به کار شده بود بر اثر برق گرفتگی جانش را از دست داد.

این کارگر متخصص زمانی که همراه با ناظر فنی و دستیار ناظر وارد اتاق پست برق (substation transformer) شد، بر اثر میدان مغناطیسی ترانسفورماتوری که دارای جریان برق بود دچار برق گرفتگی می‌شود.

شدت جریان ۳۳ هزار ولتی ترانسفورماتور به حدی بود که جسم مرحوم جهانبانیان در کسری از ثانیه بر اثر حرارت ناشی آن سوزانده شد.

 در نتیجه این حادثه دو کارگر دیگری که به عنوان ناظر و کمک ناظر در پست برق همراه متوفی بودند بر اثر حرارت ایجاد شده دچار سوختگی شدند.

پس از این حادثه یکی از دو کارگری که همراه کارگر متوفی وارد پست برق شده بودند به سرعت از محل حادثه بیرون آمده و فریاد زد: «این ترانفسورماتور که هنوز برق دارد.

تجمع دوباره کارگران فولادسازي ايتاليا در اعتراض به اخراج 550 نفر از همکارانشان

صدها نفر از کارگران مجتمع بزرگ فولادسازی ترنی ایتالیا، بار دیگر در اعتراض به اخراج 550 نفر از همکارانشان در برابر ساختمان وزارت توسعه اقتصادی در رم تجمع کردند.

به گزارش 17آبان ماین نیوز، یکی از کارگران معترض گفت: کارخانه ما مهمترین کارخانه تولید فولاد اینوکس در ایتالیا و اروپاست به همین علت دولت باید تعهد دهد که هیچیک از کارگران این کارخانه اخراج نخواهند شد.

کارگران معترض که به همراه تعدادی از رهبران اتحادیه های بزرگ کارگری ایتالیا در این تجمع شرکت داشتند، خواستار کمک دولت برای جلوگیری از اخراج صدها کارگر این کارخانه المانی در خاک ایتالیا شدند.

هفته پیش نیز بیش از 600 نفر از کارگران این کارخانه در اعتراض به تصمیم مسئولان کارخانه ترنی برای کاهش تولید فولاد و اخراج کارگران به رم آمده بودند.

این در حالی است که قرار است عصر امروز به وقت محلی هزاران نفر از کارکنان بخش دولتی ایتالیا نیز در رم تظاهرات اعتراض آمیز برگزار کنند.

پایان اعتصاب رانندگان قطار در آلمان

به گزارش8نوامبریورونیوز،رانندگان اعتصاب کننده شبکه ریلی آلمان روز شنبه بر سر کار بازگشتند. رانندگان قطارهای شهری و بین شهری آلمان در اعتراض به دستمزد و ساعت کار خود چهار روز در اعتصاب به سر بردند. در پی این اعتصاب سراسری شبکه راه آهن آلمان با اختلال رو به رو شد.

کشته و مفقود شدن دو کارگر در سکوی فراساحلی آذربایجان

به دنبال وقوع حادثه‌ای در یک سکوی نفتی واقع در بخش آذری دریای خزر یک کارگر کشته و یک کارگردیگرمفقود شد.

به گزارش17آبان ایلنا، شرکت دولتی نفت جمهوری آذربایجان (سوکار) روز پنجشنبه (١۶ آبانماه) اعلام کرد: در جریان بروز یک حادثه در یکی از سکوهای فراساحلی نفت و گاز در بخش آذری دریای خزر، یک کارگر جان باخت و یک کارگر دیگر نیز مفقود شد.

حادثه مشابهی نیز یکم آبانماه در جریان تعمیر یک سکوی نفتی و گازی در بخش آذری دریای خزر اتفاق افتاد که این حادثه نیز منجر به کشته شدن سه نفر و مفقود شدن یک کارگر دیگر شد.

هفدهم آبان ماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

اخباروگزارشات کارگری18آبان1393

- اطلاعیه شماره ۲۱ کمیته دفاع از فعالین کارگری مهاباد

- یاد ِ " میر احمد اسداللهی " کارگر اخراجی تراکتورسازی تبریز گرامی باد !

- پیمانکار پالایشگاه آبادان مانع ادامه کار ۲ کارگر اخراجی است

- سکتاریستها برعلیه تشکل سراسری تبلیغات منفی می کنند (مصاحبه با محمود صالحی)

- بهنام ابراهیم زاده و شاهرخ زمانی: خطاب به دوستان و رفقای کمیته پیگیری ایجاد تشکل های کارگری و تمام پیشروان کارگری

- اعتصاب کارگران شهرداری شادگان دراعتراض به عدم‌پرداخت 3ماه حقوقشان!

- تجمعات کارگران روغن نباتی قو در اعتراض به پرداخت نامنظم حقوق

- بیکاری ۱۸ کارگر «نادر لبن» بدون دریافت ۳ تا ۵ ماه حقوق

- تکلیف ۱۰ سال حق بیمه اضافه کارگران «معدنجو» مشخص نیست

- زلزله حذف یک میلیون نفر از بازار کار- جزئیاتی جدید از نابودی 800 هزار شغل

- پتروشیمی جم برای کارگران امن نیست

- جان باختن 24کارگردرآذربایجان شرقی طی نیمه اول سال جاری

- بی‌توجهی مسئولان بازارچه پرویزخان، جان یک کارگر را گرفت

- مرگ دلخراش یک کارگر جاده سازی درحین کار

- ترکيه ۷ نفر را در ارتباط با حادثه معدن بازداشت کرد

اطلاعیه شماره ۲۱ کمیته دفاع از فعالین کارگری مهاباد

کارگران ، تشکل‌های کارگری و مردم آزاده

همانگونه که مطلع هستید نیرو‌های گره تروریستی داعش حملات سنگینی‌ را بر علیه مردم ستمدیده و مظلوم عراق و سوریه آغاز کردند و تا کنون چندین هزار انسان بی‌ گناه  را در شهر‌های مختلفی‌ از این ۲ کشور قتل عام کرده اند ، چندین هزار نفر آواره شدند و یا هم اکنون در بدترین شرایط در اردوگاه آوارگان در کشور‌های همسایه به سختی و در فقر مطلق مشغول گذران زندگی‌ هستند.

نیرو‌های گروه تروریستی داعش از ۲ ماه پیش حملات شدیدی را به شهر کوبانی آغاز کردند تا این شهر را هم به اشغال درآورند اما با مقاومت شدید نیرو‌های مردمی مواجه شدند و پیر و جوان ، زن و مرد به دفاع از این شهر پرداختند و تا به این لحظه مانع از سقوط کوبانی شدند ، این دلیری و مقاومت مردم کوبانی انعکاس زیادی در سطح جهانی‌ داشت و در همین راستا میلیون‌ها انسان در سراسر جهان به خیابان‌ها آمدند تا اعلام حمایت و پشتیبانی‌ خود را با مردم مقاوم کوبانی نشان دهند.

اما در ادامه این حمایت‌ها روز اول نوامبر برابر با ۱۰ آبان ماه از سوی بسیاری از انسان‌های آزاده و سازمان‌های حقوق بشری در سراسر جهان روز جهانی‌ حمایت از کوبانی اعلام شد و میلیون‌ها انسان در سراسر جهان در این روز به خیابان‌ها آمدند تا به حمایت از مقاومت قهرمانانه مردم کوبانی بپردازند ، در شهر سنندج هم بسیاری از مردم به خیابان‌ها آمدند تا در یک تجمع آرام حمایت و پشتیبانی‌ خود را از کوبانی نشان دهند که با حمله وسیع نیرو‌های امنیتی مواجه شدند و چندین نفر هم بازداشت و روانه زندان شدند.

یدالله صمدی عضو هیئت اجرایی کمیته دفاع از فعالین کارگری مهاباد و دبیر انجمن صنفی کارگران خبازی‌های سنندج و حومه و همچنین سید خالد حسینی‌ فعال کارگری عضو کمیته هماهنگی‌ برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری هم در میان دستگیر شدگان هستند.

ما اعضای کمیته دفاع از فعالین کارگری مهاباد ضمن محکوم کردن تعرض نیرو‌های امنیتی به صفوف مردم معترض سنندج که برای حمایت و پشتیبانی‌ از مردم کوبانی و محکومیت جنایات گروه تروریستی داعش به خیابان آمده بودند خواستار آزادی بدون قید و شرط تمامی‌ دستگیر شدگان هستیم.

کمیته دفاع از فعالین کارگری مهاباد

شماره تماس با سخنگوی کمیته دفاع از فعالین کارگری مهاباد، کوروش بخشنده:

09379960747

komitedefaa@gmail.com

http://komitedemahabad.blogfa.com/

هفدهم آبان ۱۳۹۳

یاد ِ " میر احمد اسداللهی " کارگر اخراجی تراکتورسازی تبریز گرامی باد !

برای سلطتنم چیزی نمی خواهم

مگر ، کوچه باغی در برابر خانه ام

گهواره ای از جنس دسته گل

به بلندی جوانه سنبل      

امیل زولا

میراحمد اسدالهی کارگر اخراجی تراکتورسازی تبریز، در گذشت. میراحمد اسدالهی از جمله کوشندگان کارگری بود که به طبقه کارگر و آرمان هایش تا آخرین لحظه وفادار ماند..او در اوایل دهه پنجاه در کارخانه تراکتورسازی تبریز استخدام شده و در بخش تولید تراکتور MF کار می کرد.  چون فرزند رنج بود برای زدودن این رنج از طبقه خود ، در انقلاب 57 فعالانه شرکت کرد و از رهبران اعتصابی تراکتورسازی تبریز گشت. فعالیت های کارگری و سندیکایی او به مذاق کارفرمایان تازه مدیر شده خوش نیامد و او را در سال 60 بقول خود پاکسازی (اخراج) کردند.

میراحمد اسدالهی دوست خوب و مبارزمان فردا به ایران باز خواهد گشت و در بهشت زهرا وجود پُرشورش، آرام خواهد گرفت. 

اسدالهی و دیگر رهبران اعتصابی تراکتورسازی تبریز هرگزاز یاد کارگران و مردم تبریز نخواهند رفت.

سندیکای کارگران فلزکارمکانیک

کارگران بازنشسته کارخانه تراکتورسازی تبریز

1393/8/17

پیمانکار پالایشگاه آبادان مانع ادامه کار ۲ کارگر اخراجی است

کارفرمای شرکت پیمانکاری «ثمین صنعت فردان» پس از گذشت شش ماه از اخراج دو نماینده کارگری در بخش حمل و نقل پالایشگاه آبادان، با وجود صدور احکام بازگشت به کار از ورود آنان به محل کارخانه جلوگیری می‌کند.

به گزارش18آبان ایلنا،بعد از آنکه کارفرمای شرکت ثمین صنعت فردان یکی از شرکتهای پیمانکاری زیر مجموعه پالایشگاه آبادان نسبت به صدور حکم هیات تشخیص اداره کار بندر امام مبنی بر بازگشت به کار این دو نماینده کارگری بی‌توجه‌ای نشان داد و مانع ورود آقایان «سیامک ملک» و «عباس غلامی» شد؛ در ‌‌نهایت این دو کارگر با طرح شکایت در دیوان عدالت اداری در دو مرحله حکم بازگشت به کار گرفتند.

سیامک ملک یکی از کارگران اخراجی پالایشگاه آبادان در تشریح جزئیات این خبر گفت: با وجود آنکه من و همکارم آقای عباس غلامی از هیات تشخیص اداره کار و نهاد رسیدگی کننده در قوه قضائیه حکم بازگشت به کار گرفتیم به دلیل ممانعت پیمانکار هنوز موفق به ادامه کار در پالایشگاه آبادان نشدیم.

به گفته وی، پیش از این نیز شش ماه طول کشید تا اداره کار بند امام اولین جلسه رسیدگی به پرونده کارگران اخراجی پالایشگاه آبادان را بررسی کند که سرانجام در تاریخ ۱۶ مهرماه هیات تشخیص برای ما حکم بازگشت به کار صادر کرد، اما پیمانکار راضی به اجرای حکم اداره کار نشد.

ملک در ادامه افزود: دادگستری آبادان نیز در  دو مرحله در روز‌های ۲۸ مهر ماه و ۹ آبان ماه  حکم به بازگشت بکار صادر کرده است اما همچنان کارفرما اعتقادی به اجرای احکام صادره ندارد و ظاهرا معتقد است کارگران قراردادی  نمی‌توانند حق و حقوقی داشته باشند.

وی در بخش پایانی سخنان خود در خصوص مطالبات خود و همکارش گفت: بر اساس احکام صادره، کارفرما مکلف به پرداخت معوقات حقوقی و بیمه‌ای شش ماه گذشته ماست، که در این خصوص نیز کارفرما از حکم قانون تمکین نمی‌کند.

سکتاریستها برعلیه تشکل سراسری تبلیغات منفی می کنند (مصاحبه با محمود صالحی)

محمود صالحی برای تمام فعالان و حامیان جنبش کارگری ایران نامی آشناست. او یکی از فعالان به نام جنبش کارگری از شهر سقز است و تاکنون بارها برای دفاع از حقوق طبقه کارگر، توسط نیروهای امنیتی مورد آزار و اذیت قرار گرفته است. وی علاوه بر اینکه یکی از اعضای کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری است، یکی از شرکت کنندگان در نشست هایی که هدف خود را “ایجاد تشکل سراسری کارگری” اعلام کرده اند هم هست. به همین خاطر کانون مدافعان حقوق کارگر با او گفتگویی انجام داده است. صالحی در این گفتگو،  درباره مسائلی که در رابطه با تشکل سراسری کارگری مطرح است، توضیحاتی داده است که می تواند بسیار راهگشا باشد. متن مشروح مصاحبه در ذیل آمده است:

لینک متن مصاحبه: http://www.kanoonm.com/1540#more-1540

بهنام ابراهیم زاده و شاهرخ زمانی: خطاب به دوستان و رفقای کمیته پیگیری ایجاد تشکل های کارگری و تمام پیشروان کارگری

در شرایط پراکندگی جنبش کارگری ایجاد تشکل های مستقل کارگران را در اولویت قرار دهیم!

سلام و درود های گرم و آتشین ما فعالان کارگری بهنام ابراهیم زاده و شاهرخ زمانی، اعضای شورای نمایندگان کمیته پیگیری ایجاد تشکل های کارگری در زندان جهنمی رجایی شهر را بپذیرید.

لینک متن کامل: http://www.chzamani.blogspot.fr/2014/11/blog-post_9.html

اعتصاب کارگران شهرداری شادگان دراعتراض به عدم‌پرداخت 3ماه حقوقشان!

به دلیل عدم‌پرداخت حقوق معوقه، کارگران شهرداری شادگان دست از کار کشیدند.

به گزارش18آبان فارس، ظهر امروز کارگران بخش خدماتی شهرداری شادگان دست از کار کشیدند.

سه ماه است که کارگران از دریافت حقوق خود محروم مانده‌اند و هیچ مرجعی پاسخگوی آنها نیست.

بر این اساس امروز کارگران به ناچار دست از کار کشیدند تا به حقوق آنان رسیدگی شود.

به دنبال اعتراض کارگران شهرداری، خیابان‌ها و معابر شهر شادگان در انبوهی از زباله فرو رفت.

تجمعات کارگران روغن نباتی قو در اعتراض به پرداخت نامنظم حقوق

حدود یکصد نفر از کارگران کارخانه روغن نباتی قو صبح امروز (۱۸ آبان) در اعتراض به پرداخت نامنظم حقوق طی دو ماه اخیر در محوطه این کارخانه تجمع کردند.

به گزارش18آبان ایلنا،یکی از کارگران معترض که در تجمع امروز حضور یافته است گفت: امروز دومین روزی است که حدود یکصد نفر از کارگران شاغل و بازنشسته در اعتراض به نحوه پرداخت مطالبات مزدی خود در مقابل محوطه ورودی کارخانه تجمع می‌کنند.

به گفته این کارگر کارخانه روغن نباتی قو، روز گذشته (۱۷ آبان) نیز کارگران شاغل و بازنشسته این واحد صنعتی در همین مکان تجمعی را در اعتراض به نحوه پرداخت مطالبات مزدی خود برپا کرده بودند که در ‌‌نهایت کارفرما بخشی از مطالبات معوقه کارگران شاغل را پرداخت کرد.

وی بابیان اینکه از شهریور ماه سال جاری تاکنون روند پرداخت مطالبات جاری حدود ۳۰۰ کارگر کارخانه روغن نباتی قو دچار مشکل شده‌ است، افزود: آنزمان نیز کارگران چند نوبت به نشانه اعتراض تجمع کرده بودند و در ‌‌نهایت کارفرما وعده داد که مطالبات معوقه کارگران شاغل را با یک ماه تاخیر و در سه قسط پرداخت کند.

این کارگر روغن نباتی قو گفت: بر این اساس انتظار می‌رفت که کارگران این واحد صنعتی حقوق شهریور ماه خود را بصورت تدریجی در تاریخ ‌های ۱۰، ۲۰ و ۳۰ مهرماه دریافت کنند اما در عمل پس از تجمع دیروز بود که کارفرما قسط اول از حقوق شهریور ماه کارگران را پرداخت کرد.

وی افزود: شاید تصور شود که به دلیل بالا بودن حقوق کارگران کارفرما قادر به پرداخت آن نیست اما باید یادآورشویم که دریافتی هرکارگر روغن نباتی قو به زحمت تا ۸۰۰- ۹۰۰ هزار تومان می‌رسد، علاوه بر این حدود ۵ ماه است که حق بیمه‌ کارگران به سازمان تامین اجتماعی واریز نشده‌ است و به همین دلیل در حال حاضر دفترچه بیمه کارگران با مشکل تمدید اعتبار مواجه است.

این کارگر روغن نباتی قو افزود: علاوه بر پرداخت نشدن حق بیمه کارگران به سازمان تامین اجتماعی، مدت‌هاست که هزینه بیمه مکمل این کارگران نیز پرداخت نشده است.

وی ادامه داد: علاوه بر این‌ها حدود ۵۰ نفر از کارگران این واحد صنعتی که مشمول قانون بازنشستگی سخت و زیان آور هستند نیز به دلیل پرداخت نشدن ۴ درصد حق بیمه مربوط به سخت و زیان آور بودن حرفه خود با مشکل بازنشستگی مواجه‌اند.

لازم به یادآوری است، برابر قانون تامین اجتماعی کارفرمایان مشمول قانون مشاغل سخت و زیان آور برای بازنشستگی هر کارگر ۴ درصد بیشتر از مشاغل عادی حق بیمه کارگر را بابت هزینه بازنشستگی پیش از موعد به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کنند.

وی همچنین در خصوص وضعیت کارگران بازنشسته گفت: کارگرانی که از حدود یک سال پیش بازنشسته شده بودند هنوز برای دریافت سنوات پایان کار با مشکل مواجه‌اند بطوری که در بهترین حالت بخشی از سنوات آن‌ها از طریق چک‌های ۵۰۰ هزار تومانی تا یک میلیون تومانی پرداخت شده است.

این کارگر همچنین در خصوص وضعیت تولیدی این واحد تسویه و فرآوری روغن خوراکی گفت: از حدود یک سال پیش که مالکیت کارخانه به بخش خصوصی واگذار شد، کارفرما در اداره کارخانه ناموفق بوده است، بطوری که در ۶ ماه اخیر به دلیل نبود بودجه کافی تولید این واحد صنعتی بصورت اجرتی و سفارشی درآمده بود و در ‌‌نهایت از ۲۰ روز پیش نیز به دلیل بدهی گاز این واحد صنعتی قطع شده است.

بیکاری ۱۸ کارگر «نادر لبن» بدون دریافت ۳ تا ۵ ماه حقوق

تقریبا دو هفته‌ای است که شرکت تعاونی صنایع شیر «نادرلبن» تویسرکان به علت اختلافات داخلی تعطیل شده است و ۱۸ کارگر این کارخانه با معوقات حقوقی بین ۳ تا ۵ ماه بیکار شده‌اند.

به گزارش18آبان ایلنا، اختلافات داخلی میان مدیر سابق و مدیر جدید این شرکت باعث تعطیلی این شرکت تعاونی شده است.

براساس این گزارش،کارگران صنایع شیر نادرلبن گزارش داده‌اند که از چهارم آبان ماه این شرکت به طور کامل تعطیل شده و برخی از کارگران از خردادماه و برخی هم از مردادماه سال جاری حقوق دریافت نکرده اند. آن عده ای هم که دریافتی داشته اند کمتر از نصف حقوق‌شان را گرفته‌اند.

یکی از کارگران در ارتباط با آخرین وضعیت نیروی کار این شرکت گفت: آخرین خبری که به ما داده اند این است که پانزدهم آبان ماه، مدارک کارگران را برای دریافت بیمه بیکاری به تامین اجتماعی فرستاده اند و حالا ما باید منتظر بمانیم تا سه ماه دیگر تا بیمه ی بیکاری برقرار شود.

این منبع کارگری با اشاره به اینکه کارگران این شرکت قربانی اختلافت داخلی مدیران شده اند گفت: هنوز هیچ قولی بابت پرداخت معوقات حقوق و دستمزد به ما داده نشده و معلوم نیست با این وضع وخیم بیکاری که در شهرستان تویسرکان وجود دارد تکلیف کارگران این شرکت چه می شود.

خبر بیکاری ۱۸ کارگر صنایع نادر لبن در حالی منتشر شده است که معضل بیکاری در شهرستان تویسرکان و استان همدان یک معضل جدی است. در همین رابطه یکی از کارگران این کارخانه تعطیل شده  گفت: بسیاری از شرکت‌هایی که در اطراف ما هستند نیز با همین مشکلات در پرداخت مزد و معوقات حقوقی مواجه اند و این باعث می شود با تعطیلی واحدهای صنعتی، معضل بیکاری در این شهرستان جدی تر از قبل شود.

تکلیف ۱۰ سال حق بیمه اضافه کارگران «معدنجو» مشخص نیست

نزدیک به ۱۳۰ معدن‌کار شرکت «معدنجو» در زرند کرمان از ابتدای امسال تا کنون از کار اخراج شده‌اند.

به گزارش 18آبان ایلنا، اخراج در شرکت زغال سنگ معدن جو و عدم دریافت دستمزد طی سه ماه گذشته، باعث شد کارگران این شرکت روز ششم آبان با تجمع مقابل فرمانداری زرند پیگیر مطالبات‌شان شوند، پس از این اعتراضات بود که مسولین شرکت معدنجو با پافشاری براخراج کارگران باقی مانده در چند ماه آینده، با وعدهٔ پرداخت یک ماه از سه ماه حقوق معوقه، کارگران را مجددا برای مدت یک ماه به معدن برگرداندند.

برخی از کارگران اخراجی بستن قراردادهای سفید امضا ء بین کارگران و کارفرما را دلیل اصلی اخراج می‌دانند.

نماینده کارگران شرکت معدنجو در توضیح این شیوه برخورد با کارگران این شرکت گفت: شرایط بستن قرارداد‌ها با کارفرما این مشکلات را برای ما ایجاد کرده است. وقتی قرارداد سفید باشد کارفرما به خود اجازه می‌دهد به هر صورتی که می‌خواهد با کارگر برخورد کند. یک روز تصمیم می‌گیرد دستمزدش را نپردازد و روز دیگر به محض پایین آمدن تولید یا میزان فروش محصول، او را از کار بیکار می‌کند. متاسفانه پیگیری‌های حقوقی در این زمینه هم به سختی جواب می‌دهد.

این کارگر اخراجی در ارتباط با عدم پرداخت ۴درصد حق بیمهٔ تامین اجتماعی که مختص شرایط کار سخت و زیان آور است گفت: «با شرایطی که برایمان به وجود آورده‌اند معلوم نیست تکلیف ۴ درصد حق بیمه چه می‌شود. افرادی که اخراج شده‌اند بالای ده سال در مشاغل سخت و زیان‌آور فعال بوده‌اند و ۴ درصد حق بیمه از شرکت طلبکارند

وی گفت: «وقتی از اداره کار در اینباره پرسیدیم گفتند، این چهار درصد موقع بازنشستگی به عنوان بیمه برای شما رد می‌شود. اما سوال اینجاست شرکتی که الان اوضاع خوبی ندارد و در شرف ورشکستگی است چطور آن موقع کاری برای بیمهٔ ما انجام می‌دهد

شرط بازنشستگی در مشاغل سخت پرداخت ۴ درصد حق بیمه اضافی توسط کارفرمایان پس از اتمام کار است.

زلزله حذف یک میلیون نفر از بازار کار- جزئیاتی جدید از نابودی 800 هزار شغل

در حالی که دولت اعلام کرده یکساله 400 هزار شغل ایجاد شده است ولی کاهش یک میلیون نفر از جمعیت فعال کشور، از بین رفتن 800 هزار شغل و افزایش 163 هزارنفری جمعیت دارای اشتغال ناقص، ابهاماتی است که درباره آمارهای کاهش بیکاری وجود دارد.

آمارهای ارائه شده در زمینه عملکرد یکساله دولت در بازار کار جنجالی شد و مباحث فراوانی پیرامون آن به وجود آمد تا جایی که مقامات ارشد دولتی را وادار به واکنش کرد و آنها تلاش کردند از طریق استدلال هایی، وضعیت بازار کار را رو بهبود نشان دهند.

مقامات دولتی در یک‌ماه اخیر عنوان کردند دولت موفق شده یکساله 400 هزار شغل جدید ایجاد کند و همچنین بر این مطلب تاکید شد که اینها افرادی بودند که در وضعیت بیکاری مطلق قرار داشتند و حالا شاغل شده اند؛ همچنین افزایش این تعداد شاغل جدید در لیست های بیمه ای کشور نیز موجود است.

در عین حال، برخی ابهامات درباره وضعیت بازار کار در یکسال گذشته همچنان بی پاسخ ماند، دولت توضیحی درباره حذف یک میلیون نفر از جمعیت فعال کشور نداد و هنوز هم پاسخ روشنی درباره ارتباط بین کاهش جمعیت فعال و تاثیر کاذب آن بر کاهش نرخ بیکاری، وجود ندارد.

محمدباقر نوبخت به عنوان سخنگوی دولت به تازگی در یک واکنش رسمی به دفاع از عملکرد دولت در بازار کار پرداخته و عنوان کرده است: گزارشی که مرکز آمار داده نشان می‌دهد 400 هزار نفر تعداد شاغلین ما در تابستان 93 نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش پیدا کرده است.

در عین حال، مباحث موجود در بخش کاهش یک میلیون نفری تعداد جمعیت فعال کشور، نابودی 800 هزار شغل در طول یکسال و همچنین افزایش تعداد افراد دارای اشتغال ناقص (افراد در مرز بین بیکاری و اشتغال)؛ به عنوان نکات مبهم و تاریک عملکرد یکساله دولت در بازار کار باقی مانده است.

تعداد افراد دارای اشتغال ناقص در فاصله تابستان 92 تا تابستان 93 از یک میلیون و 686 هزار نفر به یک میلیون و 849 هزارنفر رسیده؛ بنابراین افراد در معرض بیکاری و دارای اشتغالی که تامین کننده معیشت نیست رو به افزایش است.

بنابراین می توان گفت در فاصله تابستان 92 تا تابستان 93 اتفاقات زیادی در بازار کار کشور اتفاق افتاده است. یک میلیون نفر از جمعیت فعال کاسته شد، 400 هزار نفر شاغل شدند و از سوی دیگر، 800 هزار شغل از دست رفت؛ بنابراین زلزله ای در بازار کار ایران رخ داده است.

مرکز آمار ایران از کاهش نرخ بیکاری در فصل تابستان امسال خبر داده، اما نرخ مشارکت اقتصادی مردم نیز کاهش نشان می دهد.

در طرح های آمارگیری باید ویژگی های شغل از لحاظ درآمد، بهره وری، ساعت کار و کمک به تامین معیشت مدنظر قرار گیرد و شغلی مورد توجه باشد که درآمد آن حداقل برای تامین معیشت یک خانواده کافی است.

ساعات کار در ایران معمولا همان 44 ساعت در هفته است و شاغل از حمایت های تامین اجتماعی و بیمه ای هم استفاده می کند، اما آیا همه کسانی که به عنوان شاغل برآورد شده اند این ویژگی های را دارند؟

بخش هایی ازیک گزارش 18آبان مهر

پتروشیمی جم برای کارگران امن نیست

یکی از کارگران پتروشیمی جم با انتقاد از ضریب پایین امنیت شغلی کارگران پتروشیمی جم، گفت: قرارداد کار ما هر ۴ ماه یکبار تمدید می‌شود و کارفرما حاضر نیست با کارگرانی که سال‌ها در این مجتمع پتروشیمی کار کرده‌اند قرارداد کار یکساله منعقد کند.

منابع کارگری از عادی نبودن وضعیت ایمنی در واحد «الفین» پتروشیمی جم خبر می‌دهند. این در حالی است که دو کارگر این مجتمع پتروشیمی سه‌شنبه هفته گذشته (۱۳ آبان) بر اثر استنشاق گاز نیتروژن جان باختند.

به گزارش 18آبان ایلنا به نقل از منابع کارگری، مسئولان ایمنی واحد الفین پتروشیمی جم (واقع در عسلویه) به عنوان بزرگترین واحد الفین کشور و یکی از بزرگ‌ترین واحدهای الفین جهان هیچ‌گونه استقلالی از خود ندارند.

این گزارش در عین حال می‌گوید وقوع حادثه شغلی برای کارگران پتروشیمی جم سابقه‌ دارد و حدود دو سال پیش، حادثه‌ای مشابه آنچه هفته گذشته برای شماری از کارگران این مجتمع پتروشیمی اتفاق افتاده است اما کارگران حادثه دیده به طرز معجزه آسایی نجات یافته‌اند.

یکی از کارگران در همین رابطه گفت: مسئولان ایمنی پتروشیمی جم باید بر اساس وظیفه ذاتی‌شان و بعد از بررسی شرایط ایمنی و حفاظت فنی دستور دهند که کاری انجام بشود یا نه اما وقتی مسئولی در رده بالا‌تر به آنان می‌گوید کاری باید انجام شود آنان تابع و مطیع هستند، حتی اگر انجام آن کار برای کارگران خطر داشته باشد.

او در ادامه با انتقاد از بی‌‌توجهی کارفرما و مدیران میانی پتروشیمی جم نسبت به کارگران، کیفیت بد غذا و کیفیت نامناسب خوابگاه‌های کارگران گفت: کارفرما لباس و کفش ایمنی کارگران را از بی‌کیفیت‌ترین اجناس تهیه می‌کند تا هزینه‌های این مجتمع پتروشیمی را کاهش دهد.

او در عین حال با اشاره به نحوه پرداخت حقوق کارگران پتروشیمی جم گفت: اگر چه حقوق کارگران به طور منظم پرداخت می‌شود اما میزان آن با توجه به دوری کارگران از خانواده‌هایشان، سختی کار و خطراتی که آنان را تهدید می‌کند کافی نیست.

این کارگر ناراضی در ادامه بیان کرد: سرکار آمدن کارفرمای جدید، تاثیر بدی در روحیه حداقل دو هزار کارگر پیمانی پتروشیمی جم گذاشته است چرا که آنان سال‌هاست برای شرکت پیمانکاری «جم صنعت کاران» کار می‌کنند و کارفرمای جدیدی قصد دارد این دو هزار کارگر را اخراج کند و شرکت پیمانکاری دیگری را که خودش در آن سهام دارد جایگزین کند.

او در پایان با انتقاد از ضریب پایین امنیت شغلی کارگران پتروشیمی جم، گفت: قرارداد کار ما هر ۴ ماه یکبار تمدید می‌شود و کارفرما حاضر نیست با کارگرانی که سال‌ها در این مجتمع پتروشیمی کار کرده‌اند قرارداد کار یکساله منعقد کند.

جان باختن 24کارگردرآذربایجان شرقی طی نیمه اول سال جاری

در شش ماهه نخست سال جاری تعداد متوفیات ناشی از حوادث کاری ارجاعی به مراکز پزشکی قانونی استان24 مورد تعداد مصدومین ناشی از حوادث کار 713 نفر بوده است.

به گزارش14آبان روابط عمومی اداره کل پزشکی قانونی استان،در شش ماهه نخست سال جاری تعداد متوفیات ناشی از حوادث کاری ارجاعی به مراکز پزشکی قانونی استان24 مورد بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 5/38 درصدکاهش رانشان می دهد.

در همین مدت تعداد مصدومین ناشی از حوادث کار 713 نفر بوده است که از این تعداد 13 نفر زن و 700 نفر مرد بودند. این آماردر مدت مشابه سال گذشته برابر با 743 نفر بوده است که امسال درطی این مدت کاهش 4 درصدی داشته است.

تعداد کل متوفیات ناشی از حوادث کاری در سال گذشته 82 نفر و تعداد کل مصدومین ناشی از حوادث کاری مراجعه کننده به مراکز پزشکی قانونی برابر با هزارو388 مورد بوده است .

گفتنی است در سال 1392 استان آذربایجان شرقی از نظر فراوانی تعداد متوفیات حوادث کاری در رده ششم کشوری بعد از استانهای تهران، خراسان رضوی، فارس، البرز قرار دارد.ولی به ازای صدهزار نفر جمعیت میانگین کشوری 6/2 نفر می باشد که این آمار برای استان 2/2 نفر بوده که در رده شانزدهم کشوری قرار دارد.

بی‌توجهی مسئولان بازارچه پرویزخان، جان یک کارگر را گرفت

کارگری در یکی از بازارچه‌های مرزی استان کرمانشاه به هنگام کار طاقت‌فرسا دچار عارضه قلبی گردید و جان خود را از دست داد.

به گزارش 18آبان کُردپا، روز گذشته یک کارگر به نام فرامرز سلیمانی هنگام تخلیه بار کامیون بر اثر سکته‌ی قلبی جان سپرد.

به گفته شاهدان عینی، این کارگر میانسال به دلیل تأخیر و تعلل اورژانس در محل حادثه و نبود امکانات اولیه پزشکی و بی‌توجهی مسئولان این بازارچه نسبت به عدم تامین امنیت جانی برای کارگران، جان خود را از دست داد.

در بازارچه مرزی پرویزخان بیش از دو هزار کارگر کارمی کنند که به گفته کارگران، امکانات امدادی این بازارچه جوابگوی کارگران شاغل نمی‌باشد.

مرگ دلخراش یک کارگر جاده سازی درحین کار

رئیس پلیس راه استان زنجان گفت: یکی از کارگران راه و شهرسازی مشغول به مرمت روکش آسفالت در جاده بودکه در یک حادثه دلخراش جانش را ازدست داد.

 به گزارش18آبان تسنیم،علی اصغر شیرمحمدی با اشاره به اینکه مرمت و عملیات روکش آسفالت در اتوبان زنجان- قزوین در حال انجام است، اظهار کرد: متاسفانه در یک حادثه دلخراش و در جریان عملیات روکش آسفالت جان باخت.

وی در تشریح کشته شدن کارگر جان باخته تصریح کرد: در کیلومتر دو اتوبان زنجان- قزوین در راستای اجرای عملیات روکش آسفالت متاسفانه راننده اتوبوس به علائم هشدار دهنده‌ای که در جاده درج شده بود بی توجهی و با کارگر حاضر در جاده برخورد کرد.

شیرمحمدی افزود: در اثر این برخورد کارگر مصدوم شده به بیمارستان منتقل و به علت شدت صدمات وارده در بیمارستان جان باخت.

ترکيه ۷ نفر را در ارتباط با حادثه معدن بازداشت کرد

پلیس ترکیه روز شنبه هفت نفر را در ارتباط با حادثه هفته گذشته در یک معدن زغال سنگ که 18 کشته برجا گذاشت بازداشت کرد.

 به گزارش18آبان ماین نیوز، پلیس ترکیه دستور بازداشت یک مظنون دیگر را نیز صادر کرده بود.

خبرگزاری دوغان ترکیه به نقل از تانر ییلدیز، وزیر انرژی ترکیه گزارش داد سه نفر از دست اندرکاران ارشد این معدن از جمله مالک آن از جمله هشت فردی هستند که تحت بازجویی قرار دارند.

از زمانی که آب معدن یاد شده را در استان کارمان پر کرد تاکنون فقط اجساد دو نفر از معدن خارج شده است.

به گزارش خبرگزاری آلمان، ییلدیز گفت تحقیقات اولیه نشان می دهد مسیر عملیات حفاری زیر زمین از مسیر اولیه منحرف شده است تا به یک معدن قدیمی تر بسیار نزدیک باشد و ممکن است همین مسئله عامل جریان یافتن آب در معدن جدید باشد.

وی همچنین گفت کارگران در زمان کار برخی عوامل نگرانی را درباره ایمنی معدن گزارش دادند که مدیران معدن به آن توجه نکردند.

هیجدهم آبان ماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com

 

اخباروگزارشات کارگری19آبان1393

- پیرامون "برنامه مناظره شبکه یک سیما"- تلاش سازماندهی شده دولت و مجلس و کارفرمایان برای ایجاد تغییرات ضد کارگری تر در قانون کار را قویا محکوم میکنیم

- مصاحبه با شركت گندگان نشست ايجاد تشكل  سراسري كارگران- سید علی حسینی: تشکل سراسری کارگری به تقویت تشکلهای دیگر کمک می کند

- نماینده به اصطلاح کارگران در مجلس چه می کند؟

- بازگشت بکاردو کارگرمعترض اخراجی کارخانه شیشه آبگینه

- عدم پرداخت۱۵ ماه حق بیمه «جمعه کاری» و شیفت کارگران پتروشیمی رازی

- بیکاری25کارگربدنبال تعطیلی کارخانه فولاد آستارا پس از یک هفته تولید

- صدور یک بخشنامه غیر قانونی جدید توسط تامین اجتماعی

- اخراج کارگران عایله‌مند به دلیل تحمیل هزینه اولاد بر بخش تولید

- بلاتکلیفی 288 کارگر عضو شرکت تعاونی کارخانه ریسندگی و بافندگی قدس اصفهان

- دستمزد معلمان حداقل به نصف حداقل دستمزد کاهش پیدا می کند

-" پولی شدن مدارس و مشکلات پیش روی مدارس دولتی "

- کشته وزخمی شدن4کارگربدنبال سقوط جرثقيل درجاده شانديز

- مرگ مسئول ایمنی در معدن باب‌شگون زرند

پیرامون "برنامه مناظره شبکه یک سیما"- تلاش سازماندهی شده دولت و مجلس و کارفرمایان برای ایجاد تغییرات ضد کارگری تر در قانون کار را قویا محکوم میکنیم

بار دیگر کارگران و مردم ایران نظاره گر یک شو تلویزیونی مسخره آمیزی در "برنامه مناظره" شبکه یک سیما شدند. اینبار دولت و مجلس و کارفرمایان بدون پرخاش و وارد کردن اتهامی به همدیگر با زبانی واحد برای تحمیل بی حقوقی مطلق بر ما کارگران در مقابل دوربین تلویزیونی ظاهر شدند و با دست کم گرفتن شعور ما کارگران و مردم ایران دست به اجرای یک شوی تلویزیونی در برنامه مناظره شبکه یک سیما زدند. اینان برای اعمال تغییرات ضد کارگری تر در قانون کار چنان دست پاچه بودند که چشم در چشم میلیونها بیینده ریاکاری خود را به نمایش گذاشتند و بدون کمترین اشاره ای به مفاد تغییراتی که در صددند در برخی مواد قانون کار ایجاد کنند تلاش کردند با به میان کشیدن قراردادهای موقت، موضوع بیکاری، اشتغال، حفظ اشتغال موجود و کلی گوئی در مورد مشکلات کارگران و کارفرمایان، نفس اعمال تغییر در قانون کار را به خورد ما کارگران بدهند اما علیرغم این شعبده بازی، 91 درصد شرکت کنندگان در نظر سنجی بر علیه مباحث مطرح شده در این شو تلویزیونی رای دادند و مجری برنامه در مقابل چشم بینندگان در همسوئی با دولت و مجلس و کارفرمایان از اعلام این رقم خودداری کرد. اما مسخره تر از مباحث این شو تلویزیونی، ترکیب شرکت کنندگان در این برنامه و رسوا تر از همه اینها بخش مصاحبه خیابانی این برنامه تحت عنوان "شنیدن نظرات مردم" بود که از قبل بطور دست چین شده ای با آنان تحت عنوان "مردم" مصاحبه کرده بودند و در خلال برنامه پخش شد. این آقایان به اصطلاح "مردم" کسی نبودند جز حسن صادقی رئیس دبیران اجرائی خانه کارگر کل کشور، منشی دفتر حسن صادقی، علی اکبر عیوضی مسئول تشکیلات شرق تهران خانه کارگر، قربانی مسئول بخش بهداشت خانه کارگر و چند نفر دیگر از همین قماش.

ترتیب دهندگان این شو تلویزیونی شرایط امروز ایران و جهان را با سی چهل سال پیش بشدت اشتباه گرفته اند، اینان چنان غرق در همدستی و تعامل بر  سر کسب سودهای نجومی و غارت و چپاول دسترنج  ما کارگران هستند که فوران خشم زیر و رو کننده  طبقه کارگر ایران را با دهها اعتصاب و اعتراض روزمره نمی بینند و در شرایطی که قوت لایموتی در سفره میلیونها خانواده کارگری باقی نمانده است تا حرص و آز غارتگری را فرو نشاند! در صدد چپاول و غارتگری بیش از پیش از این سفره خالی هستند!

اتحادیه آزاد کارگران ایران با محکوم کردن تلاشهای دولت و مجلس و کارفرمایان در شو تلویزیونی "برنامه مناظره شبکه یک" برای جا انداختن اعمال تغییرات ضد کارگری تر در قانون کار اعلام میدارد: در مقابل هر گونه تغییرات ضد کارگری در مواد قانون کار و یا لوایحی که چنین اهدافی را مد نظر داشته باشد ساکت نخواهد نشست و چنانچه اعتراضات موجود گوش شنوائی نداشته باشد، همراه با کارگران در سراسر کشور اقدامات اعتراضی تری را برای مقابله با وضعیت مشقت بار موجود و تلاش دولت و مجلس برای تحمیل بی حقوقی بیشتر بر طبقه کارگر ایران در دستور کار خود خواهد گذاشت.

اتحادیه آزاد کارگران ایران – 18 آبانماه 1393

مصاحبه با شركت گندگان نشست ايجاد تشكل  سراسري كارگران- سید علی حسینی: تشکل سراسری کارگری به تقویت تشکلهای دیگر کمک می کند

از ابتدای امسال و در میان فعالان کارگری، سه نشست در شهرهای کرج و سقز برگزار شده است. شرکت کنندگان در این نشست هدف خود را “ایجاد تشکل سراسری کارگری” اعلام کرده اند. این مساله باعث شد تا در میان فعالان و حامیان جنبش کارگری بحث هایی شکل بگیرد. در همین رابطه با سید علی حسینی، عضو کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد به تشکل های کارگری و یکی از شرکت کنندگان در این نشست گفتگویی انجام شده است. وی در این رابطه به پرسش های سایت کانون مدافعان حقوق کارگر در رابطه با “تشکل سراسری کارگری” پرداخته است.

لینک متن کامل مصاحبه: http://www.kanoonm.com/1546#more-1546

نماینده به اصطلاح کارگران در مجلس چه می کند؟

با توجه به طرح اصلاح قانون کار در مجلس و اعتراض کارگران و سندیکاهای کارگری و همچنین تشکل های دولتی مانند خانه کارگر ، دبیرکل خانه کارگر آقای محجوب نگرانیش نه تنها قانون کار نیست بلکه به دنبال اعتراض به سگ گردانی و میمون بازی است.به این خبر توجه کنیم:« ۲۴ نماینده طرحی به مجلس شورای اسلامی ایران ارایه کردند که درصورت تصویب،«گرداندن»سگ ومیمون دراماکن عمومی و«انظار» ومعامله و نگهداری این حیوانات در خانه، مجازاتی چون ۷۴ ضربه شلاق و جریمه نقدی از یک تا ده میلیون تومان خواهد داشت.این طرح که با عنوان «الحاق یک ماده به قانون مجازات اسلامی» توسط نمایندگانی چون الیاس نادران، اسماعیل کوثری، علیرضا مرندی، احمد سالک، علیرضا محجوب، فاطمه آلیا، نادرقاضی‌پور، حسن کامران و نیره اخوان ارایه شده، در جلسه علنی چهارم آبان‌ماه جاری مجلس اعلام وصول شده است » آیا سگ بازی و میمون بازی مشکل جامعه کارگری است یا نابودی قانون کار ؟ البته از محجوب بیش از این نباید توقع داشت چون او هم مانند عضو هیات مدیره خانه کارگر آقای ربیعی قرار نیست برای کارگران تلاشی کنند چون ثروت و قدرت نه در بین کارگران بلکه در طبقه سرمایه داری است. آیا محجوب و ربیعی که خود را کارگر می داند ، نباید به دنبال طرحی باشند تا کارفرمایانی را که حقوق کارگران را با تاخیر می دهند به شلاق و حبس محکوم شوند؟ کدام یک کار این نماینده بی همیت کارگری است ؟ شما قضاوت کنید.

آنانی که به طبقه خود پشت می کنند و به آغوش سرمایه داری می دوند فقط غم جیب خودرادارند ونه هیچ چیز دیگر.

هیات تحریریه پیام سندیکا

بازگشت بکاردو کارگرمعترض اخراجی کارخانه شیشه آبگینه

دو کارگر اخراجی کارخانه شیشه آبگینه که در تاریخ ۴ آبان ماه جاری به اتهام پیگیری مطالبات همکارانشان اخراج شده بودند، با تماس مسئول اداری کارخانه به کار خود بازگشتند.

به گزارش19آبان ایلنا، در پی اخراج آقایان «حسین فلاح» و «منوچهر افشار» که به عنوان نماینده پی‌گیر مطالبات معوقه ۳ ماهه گذشته کارگران و همچنین بلاتکلیفی در وضعیت تولید در این واحد تولیدی بودند، مسئول اداری کارخانه به نیابت از کارفرما از این دو کارگر خواست به کار خود بازگردند.

این دو کارگر اخراجی هر کدام ۲۲ سال سابقه کار در کارخانه شیشه آبگینه را دارند، پس از اخراج در خردادماه سال جاری شکایتی را در اداره کار شهرستان البرز مطرح کرده‌اند.

به گفته کارگران شیشه آبگینه، با عدم تمکین کارفرما از رأی هیات تشخیص برای پرداخت مطالبات این دو کارگر، در ‌‌‌نهایت با حکم هیات بدوی پرونده آنان به دادگستری برای توقیف اموال کارخانه ارجاع شد.

بر اساس این گزارش، سرانجام در روز ۴ آبان ماه جاری پرونده این دو کارگر در اداره کار و دادگستری قزوین به جریان افتاد و سریعا از سوی این مرجع قضایی دستور توقیف دو خودروی تحت مالکیت این کارخانه صادر شد.

عدم پرداخت۱۵ ماه حق بیمه «جمعه کاری» و شیفت کارگران پتروشیمی رازی

شرکت پیشگامان فن اندیش تهران از پیمانکاران پتروشیمی رازی در منطقه ویژه ماهشهر حق بیمه جمعه کاری و نوبت شیفت ۴۴۵ کارگر واحد نگهداری و تعمیرات این مجتمع پتروشیمی را برای ۱۵ ماه متوالی پرداخت نکرده است.

به گزارش19آبان ایلنا، حق بیمه معوقه کارگران واحد نگهداری و تعمیرات پتروشیمی رازی به دوره زمانی اول مهر ۹۱ تا ۳۰ آذر ۹۲ بازمی‌گردد. این کارگران مرداد ماه امسال از پیمانکار شکایت کرده بودند که اداره کار به سود آنان حکم داده است.

پیمانکار بر اساس حکم اداره کار به پرداخت جریمه ای ۹۲ میلیون تومانی به کارگران محکوم شده اما این مبلغ را بعد از گذشت چندین هفته از صدور حکم پرداخت نکرده است.

در همین رابطه، یکی از کارگران که نخواست نامش فاش شود گفت: لیست‌های بیمه ارسالی به سازمان تامین اجتماعی در این ۱۵ ماه بر اساس نامه نگاری‌های پیمانکار و اداره کار قابل اصلاح و بازگشت نیست، برای همین هم پیمانکار باید جریمه را به کارگران پرداخت کند.

او در ادامه بیان کرد: سازمان تامین اجتماعی بر اساس ماده ۱۸۲ قانون کار می‌توانست پیمانکار را تا ۴ یا ۵ برابر این مبلغ جریمه کند اما به دلایل نامعلوم حداقل جریمه را در نظر گرفته است.

گفتنی است ماده ۱۸۲ قانون کار می‌گوید کارفرمایانی که بر خلاف مفاد ماده ۱۹۲ این قانون از تسلیم آمار و اطلاعات مقرر به وزارت کار خودداری کنند علاوه بر الزام به ارائهٔ آمار و اطلاعات مورد نیاز وزارت کار در هر مورد با توجه به شرایط و امکانات خاطی و مراتب جرم به جریمهٔ نقدی از ۵۰ تا ۲۵۰ برابر حداقل مزد روزانهٔ کارگر محکوم خواهند شد.

همچنین ماده ۱۹۲ قانون کار صراحت دارد کارفرمایان موظفند در مهلت مقرر آمار و اطلاعات مورد نیاز وزارت کار را طبق آیین‌نامه‌ای که به تصویب وزیر کار می‌رسد تهیه و تسلیم کنند.

بیکاری25کارگربدنبال تعطیلی کارخانه فولاد آستارا پس از یک هفته تولید

کارخانه فولاد آستارا پس از یک هفته تولید میلگرد استاندارد شماره 14 به بالا تعطیل شدو با تعطیلی این کارخانه 25 نفر از کارگران که به شکل مستقیم در آن مشغول به فعالیت بودند، بیکار شدند.

به گزارش19آبان ایسنا،فرهاد شفقتی مدیر کارخانه فولاد آستارا،با تأیید خبر فوق خاطرنشان کرد: این کارخانه پس از گذراندن همه‌ی مراحل آزمایشی، از هفته گذشته عملیات تولید میلگرد با استاندارد ملی جهت عرضه به بازار را آغاز کرد که به‌علت کمبود نقدینگی برای تأمین مواد اولیه از صبح امروز(دوشنبه 19 آبان‌ماه) تعطیل شد.

وی با اشاره به خرید مقدار مشخصی شمش آهن از منابع داخلی کارخانه و تبدیل آنها به میلگرد طی یک هفته گذشته ادامه داد: برای ادامه فعالیت نیازمند خرید مجدد شمش آهن هستیم که متأسفانه عمل نکردن مسئولان به تعهداتشان در پرداخت الباقی تسهیلات، مشکلات اساسی را برای این واحد بزرگ تولیدی به وجود آورده است.

مدیر کارخانه فولاد آستارا با انتقاد از مراجعه نکردن مسئولان استانی و شهرستانی جهت بازدید از این کارخانه و نحوه راه‌اندازی خط تولید آن اظهار کرد: با تعطیلی این کارخانه 25 نفر از کارگران که به شکل مستقیم در آن مشغول به فعالیت بودند، بیکار شدند.

برپایه این گزارش، کارخانه فولاد آستارا در مجموع با زیربنای 5500 مترمربع که 2000 مترمربع آن سوله سرپوشیده است، در شهرک صنعتی آستارا احداث شده و هم‌اکنون قابلیت تولید 10 تن میلگرد در ساعت را دارد. ظرفیت این واحد در صورت تکمیل به 25 تن در ساعت افزایش می‌یابد.

صدور یک بخشنامه غیر قانونی جدید توسط تامین اجتماعی

طی بخشنامه‌ای که سازمان تامین اجتماعی به شرکت نفت ابلاغ کرده است ۵ درصد از کل کارکرد راننده‌های فراورده‌های نفتی از سوی کارفرما، به تامین اجتماعی پرداخت خواهد شد. یک فعال صنفی در این‌باره گفت: این بخشنامه با استناد به ماده ۳۸ قانون تامین اجتماعی صادر شده در حالیکه رانندگان ما در بحث بیمه‌ای به اندازه «خویش فرما» حق بیمه می‌پردازند و تامین اجتماعی در این خصوص مرتکب تخلف شده است.

ماده ۳۸ چه می‌گوید

براساس ماده سی و هشت قانون تامین اجتماعی «در مواردی‌ که‌ انجام‌ کار به‌ طور مقاطعه‌ به‌ اشخاص‌ حقیقی‌ یا حقوقی‌ واگذار می‌شود کارفرما باید در قراردادی‌ که‌ منعقد می‌کند مقاطعه‌ کار را متعهد نماید که‌ کارکنان‌ خود و همچنین‌ کارکنان‌ مقاطعه‌کاران‌ فرعی‌ را نزد سازمان‌ بیمه‌ نماید و کل‌ حق‌ بیمه‌ را به‌ ترتیب‌ مقرر در ماده‌ ۲۸ این‌ قانون‌ بپردازد. بر این اساس پرداخت‌ پنج‌ درصد بهای‌ کل‌ کار مقاطعه‌ کار از طرف‌ کارفرما موکول‌ به‌ ارائه‌ مفاصاحساب‌ از طرف‌ سازمان‌ خواهد بود

ابلاغ این بخش نامه در حالیست که رانندگان حمل و نقل فراورده‌های نفتی تمام حق بیمه را خود می‌پردازند.

یکی از رانندگان با اشاره به اینکه با این ۵ درصد در ‌‌نهایت مبالغ سنگین از رانندگان کسر می‌شود گفت: این ۵ درصد توسط کارفرما که شرکت‌های نفتی هستند بلوکه شده در حالیکه رانندگان ما خودشان بیمه هستند و ماهیانه نزدیک به ۱۲۰ هزارتومان حق بیمه به تامین اجتماعی پرداخت می‌کنند.

این فعال کارگری در ارتباط با پیگیری‌های انجام شده توسط صنوف مختلف رانندگان فراورده‌های نفتی در سراسر کشور گفت: اوایل مهرماه بود که به دلیل اعتراضات صنفی وقفه‌ای در سوخت رسانی انجام شد. از زمان ابلاغ بخشنامه هم نماینده‌های کارگری چند بار به تهران مراجعه کرده‌اند و چندین بار با تامین اجتماعی در این رابطه جلسه گذاشته‌اند اما هنوز به نتیجه نرسیده‌اند.

کارگرانی که از حداقل حمایت‌های بیمه‌ای برخوردارند

این فعال صنفی ضمن تاکید بر اینکه رانندگان جاده‌ای باید در زمره مشاغل سخت و زیان آور قرار بگیرند به مشکلات عدیدهٔ رانندگان فراورده‌های نفتی در بحث بیمه، حقوق و مزایا و بیمهٔ بازنشستگی اشاره کرد و گفت: ما از حداقل حقوق و مزایا به خصوص در بحث بیمهٔ بازنشستگی برخورداریم به نحوی که بعد از ۳۰ تا ۳۵ سال کار تنها ۶۵۰هزار تومان به عنوان مقرری تامین اجتماعی به ما پرداخت می‌شود که به هیچ وجه منصفانه نیست. وی به شرایط پرمخاطره کار برای رانندگان حمل و نقل جاده‌ای اشاره کرد و گفت: راننده‌ای که چهار تن بار را مثلا از بندرعباس به تبریز جابه جا می‌کند در ازای حجم سنگین کاری که انجام می‌دهد و خطراتی که متحمل می‌شود باید از حمایت‌های بیمه‌ای خاصی برخوردار باشد. این امر به خصوص درارتباط با رانندگان فراورده‌های نفتی حساستر است. راننده‌های فراورده‌های نفتی به دلیل تماس با مواد شیمیایی و فراورده‌های حاصل از ان در خطر ابتلا به انواع بیماری‌های پوستی و تنفسی قرار دارند که متاسفانه در برخی از موارد دردسرهای زیادی رابرای این افراد و خانواده‌هایشان ایجاد می‌کند.

منبع:ایلنا-19آبان

اخراج کارگران عایله‌مند به دلیل تحمیل هزینه اولاد بر بخش تولید

عضو هیئت مدیره سندیکای صنعت برق گفت: تحمیل بار اضافی جبران هزینه اولاد بر دوش بخش تولید در نهایت منجر به اخراج کارگران عایله‌مند می شود.

 به گزارش 19آبان تسنیم، ولی اله بیات در نشست بررسی چالش های تولید تجهیزات برق در حاشیه چهاردهمین نمایشگاه بین المللی برق ایران اظهار داشت: در مجلس طرح تخصیص هزینه اولاد برای کسانی که بیش از دو فرزند دارند بررسی شده که جبران این هزینه اولاد بر دوش بخش تولید است.

وی افزود: ما نگران تأمین این هزینه نیستیم بلکه نگران اینیم که این بار اضافی بر دوش بخش تولید در نهایت منجر به خروج افراد عایله مند که اولاد بیشتری نسبت به دیگر خانواده ها دارند از چرخه تولید و بازار کار شود.

بلاتکلیفی 288 کارگر عضو شرکت تعاونی کارخانه ریسندگی و بافندگی قدس اصفهان

مدیرعامل شرکت تعاونی مسکن قدس اصفهان با تأکید بر اینکه از مالک اولیه این زمین‌ها شکایت کرده‌ایم و در حال حاضر حکم جلب وی صادر شده است، گفت: زمین‌های کارگران اصفهانی در خیابان غرضی هنوز تعیین تکلیف نشده است.

به گزارش19آبان فارس،اصغر بیات امروز با بیان اینکه پرونده زمین‌های کارگران عضو شرکت تعاونی کارخانه مسکن قدس اصفهان از سال 1375 تاکنون باز است، اظهار کرد: هنوز یک متر از این زمین‌ها نیز به این کارگران تحویل داده نشده است.

وی با اشاره به اینکه این کارگران در سال 1375 نسبت به خرید 72 هزار متر زمین در خیابان غرضی اصفهان اقدام کرده‌اند، اضافه کرد: بار‌ها برای تحویل زمین‌های خریداری شده پیگیری‌های لازم را انجام داده‌ایم و در حال حاضر پرونده این زمین‌ها در دادگستری اصفهان در جریان است.

مدیرعامل شرکت تعاونی مسکن قدس اصفهان تصریح کرد: هنوز وضعیت زمین‌های 288 کارگر عضو شرکت تعاونی کارخانه ریسندگی و بافندگی قدس اصفهان تعیین تکلیف نشده است و این کارگران پس از گذشت سال‌ها همچنان بلا‌تکلیف هستند.

وی با تأکید بر اینکه از مالک اولیه این زمین‌ها شکایت کرده‌ایم و در حال حاضر حکم جلب وی صادر شده است، ادامه داد: به دنبال این هستیم که برای دریافت زمین‌های خود در خیابان غرضی اصفهان، موضوع را از مراجع قضایی و انتظامی پیگیری کنیم.

بیات در پایان با بیان اینکه در حال حاضر قاضی رسیدگی به پرونده زمین‌های کارگران در خیابان غرضی تغییر کرده است، تأکید کرد: همچنین در حال حاضر هنوز حکمی در راستای رسیدگی به این پرونده صادر نشده است و امیدواریم هر چه سریع‌تر وضعیت این زمین‌ها تعیین تکلیف شود تا این کارگران به حقوق قانونی خود برسند.

دستمزد معلمان حداقل به نصف حداقل دستمزد کاهش پیدا می کند

وزارت آموزش و پرورش دولت یازدهم به «امید» کاهش هزینه‌های دولت در حوزه آموزش و پرورش و حمایت از بخش غیردولتی، با یک «تدبیر» جدید تعدادی از مدارس دولتی را به بخش خصوصی واگذار کرد.اگر چه گفته شده در روش جدید شهریه‌ای از دانش آموزان دریافت نمی‌شود اما بنا به گفته فعالین صنفی معلمان، با اجرای این طرح، کیفیت آموزشی و معیشت آموزگاران کشور به شدت تهدید می‌شود تا جایی که این طرح دستمزد معلمان را تا میزان نصف حداقل دستمزد مصوب سال ۹۳ کاهش می‌دهد.

برنامه دولت در واگذاری مدارس دولتی به بخش خصوصی کلید خورده است و قرار است تا ده درصد از کل مدارس کشور به این بخش واگذار شود. این برنامه دولت را می‌توان مرحله جدیدی از خصوصی سازی در آموزش و پرورش کشور دانست.

اگر چه گفته شده در روش جدید شهریه‌ای از دانش آموزان دریافت نمی‌شود اما بنا به گفته فعالین صنفی معلمان، با اجرای این طرح، کیفیت آموزشی و معیشت آموزگاران کشور به شدت تهدید می‌شود تا جایی که این طرح دستمزد معلمان را تا میزان نصف حداقل دستمزد مصوب سال ۹۳ کاهش می‌دهد.

در گام اول اجرای این طرح در کل ۹۰۰ مدرسه دولتی با حدود ۱۰ هزار دانش آموز به بخش خصوصی واگذار شده است و بنا بر آن، قرار است تا ده درصد از کل مدارس کشور خصوصی شود.

به گفته یک فعال صنفی معلمان، با توجه به اینکه ده درصد از مدارس ما نیز غیرانتفاعی است و مدارس دولتی نیز در عمل نیمه رایگان هستند، به صراحت می‌توان گفت با اجرای این طرح، آموزش و پروش دولتی و رایگان از بین می‌رود.

عضو کانون صنفی معلمان ایران، با بیان این مطلب که خصوصی سازی آموزش و پرورش به ده روش مختلف در جهان در حال اجرا است اظهار داشت خصوصی سازی در هر حالت نمی‌تواند برای آموزش و پرورش مفید باشد.

«مهدی بهلولی» در مورد جزئیات اجرای این برنامه گفت: در حال حاضر و بنا بر آنچه طبق برنامه جدید دولت قرار است اجرا شود، در مدارس دولتی تهران، مدیر، معاون و سرایدار توسط آموزش و پرورش استخدام می‌شوند و بقیه کادر آموزشی توسط بخش خصوصی که مدیریت واحد آموزشی را برعهده گرفته انتخاب می‌شود. اما در مدارس دولتی شهرستان‌ها، غیر از مدیر مدرسه، تمامی کادر آموزشی توسط بخش خصوصی استخدام می‌شود.

وی در ادامه افزود اجرای این طرح معلمان آموزش و پرورش را از مدرسه بیرون می‌کند و به جای آن معلمان بازنشسته و فارغ التحصیلان بیکار جویای کار را جایگزین آن‌ها می‌کند. اما این فارغ التحصیلان دوره‌های آموزشی را طی نکرده‌اند و این مسئله موجب افت کیفیت آموزشی خواهد شد.

بهلولی با اشاره به این مطلب که دولت مدعی است برای معلمان جدید دوره‌های آموزش ضمن خدمت برگزار می‌کند خاطر نشان کرد علی رغم این وعده دولت اما از یک هفته پیش از شروع مهر این معلمان کار خود را بدون هیچ آموزش ضمن خدمتی شروع کردند.

از سوی دیگر «ابراهیم سحرخیز» مشاور کمیته آموزش و پرورش مجلس نیز پیش تر در پاسخ به پرسشی در مورد دوره‌های آموزش ضمن خدمت معلمان جدید گفته بود: «وقتی مدرسه دولتی یک هفته مانده به شروع سال تحصیلی واگذار شده است، چه زمانی فرصت داشتند تا دوره‌های آموزشی را برای معلمان برگزار کنند؟»

وی در گفتگو با تسنیم اظهار داشته بود در برخی موارد مسئولان آموزش و پرورش عنوان می‌کنند که در طول سال تحصیلی نیز دوره‌های آموزشی برگزار می‌شود، اما وقتی دانش‌آموز هم‌اکنون سر کلاس درس است برگزاری دوره آموزشی در طول سال تحصیلی چه فایده‌ای دارد؟

اما هدف از اجرای این طرح چیست؟ عضو کانون صنفی معلمان ایران، هدف دولت از اجرای چنین برنامه‌ای را صرفه اقتصادی دانست و معتقد است گرچه دولت با این کار هزینه‌های خود را کاهش می‌دهد اما در این بین کیفیت آموزشی قربانی می‌شود.

بهلولی گفت بر خلاف بسیاری از مسئولین دولتی که سعی می‌کنند چهره خیریه‌ای از بخش خصوصی ارائه دهند، این بخش فقط سود خود را دنبال می‌کند و در این فرایند بی‌گمان استانداردهای کیفی آموزشی قربانی سودورزی بخش خصوصی می‌شود.

وی اضافه کرد بین مدرسه و کلاس درسی که توسط یک معلم با تجربه و مهارت دیده اداره می‌شود با واحد آموزشی که توسط یک فارغ التحصیل بیکار فاقد مهارت لازم اداره می‌شود تفاوت چشمگیری وجود دارد.

نامعلمانی با حقوق ناچیز!

بنابهمین گزارش،ازیکی از این مدارس در استان اصفهان، این مدرسه ابتدایی با ۲۰۰ دانش آموز و ۷ معلم، از جمله مدارسی است که به بخش خصوصی واگذار شده است.

«صادقی» یکی از معلمان رسمی این مدرسه که با اجرای این طرح به ناچار و به انتخاب آموزش و پرورش در مدرسه دولتی دیگری مشغول به کار شده است گفت: «سه معلم رسمی و چهار معلم بازنشسته شاغل در مدرسه دولتی ما مشغول به کار بودند که پس از واگذاری مدرسه به بخش خصوصی و کاهش چشمگیر حقوق آن‌ها، مجبور شدند به آموزش و پروش مراجعه کنند تا مدرسه دیگری را برای کار به آن‌ها معرفی کند».

این معلم رسمی آموزش و پرورش که ۲۷ سال سابقه خدمت دارد در ادامه افزود معلمان رسمی حقوقشان در حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و حقوق معلمان بازنشسته به خدمت گرفته شده در این مدرسه حدود ۷۵۰ هزار تومان بود اما کارفرمای خصوصی که کنترل مدرسه دولتی را بر عهده گرفت، برای کاستن از هزینه‌های خود، پیشنهاد حقوقی معادل ساعتی ۳۲۵۰ تومان را داد که با ۱۰۰ ساعت کار در ماه به دستمزد ماهیانه ۳۲۵ هزار تومان می‌رسد و فاصله بسیار زیادی با دستمزد قبلی ما دارد»

صادقی گفت سه معلم رسمی آموزش و پرورش شاغل در این مدرسه به اداره آموزش و پرورش منطقه مراجعه کردند و این اداره نیز آن‌ها را جایگزین معلمان بازنشسته‌ای کرد که در مدارس دولتی دیگر مشغول به کار هستند.

همچنین مدیر این مدرسه، ضمن تایید میزان حقوق ۳۲۵ هزار تومان در ماه برای معلمان تازه وارد گفت این معلمان اکثرا بانوان فارغ التحصیل و در جستجوی کار هستند که آموزش‌های لازم را نیز برای کار تدریس طی نکرده‌اند.

مدیر این مدرسه ابتدایی که به بخش خصوصی واگذار شده است در حالی حقوق‌های ۳۲۵ هزار تومانی را تایید می‌کند که بر اساس قانون کار، حداقل دستمزد کارگران در سال ۹۳، ماهیانه ۶۰۹ هزار تومان است و با این وجود معلمان مذکور حقوقی معادل نصف حداقل حقوق مصوب یک کارگر را دریافت می‌کنند.

مدارس واگذار شده چگونه تامین مالی می‌شوند؟

بر خلاف مدارس غیرانتفاعی که از دانش آموزان خود شهریه دریافت می‌کنند، در مدل جدید واگذاری مدارس به بخش غیردولتی (خصوصی)، قرار است شهریه‌ای از دانش آموزان گرفته نشود.

عضو کانون صنفی معلمان ایران درمورد تامین مالی مدارس واگذار شده به بخش خصوصی افزود در این طرح دولت به ازای هر دانش آموز بین ۴۵۰ تا هفتصد هزار تومان در اختیار بخش خصوصی می‌گذارد و این بخش موظف است خودش حقوق معلمان را پرداخت کند اما طبیعی است که بخش خصوصی سعی می‌کند برای افزایش سودآوری خود حقوق معلمان را هر چه بیشتر در حد و حدود حداقل دستمزد حفظ کند و چیزی بیشتر از آن نپردازد.

این فعال صنفی معلمان تصریح کرد با چیره شدن فرهنگ خصوصی سازی و شرکتی، کار آموزش و پرورش به صورت قراردادی به یک شرکت سپرده می‌شود و در این بین آموزش و پرورش راستین از اهداف اصلی خود دور می‌ماند.

وی در پاسخ به این سوال ، که آیا در روش جدید شهریه‌ای نیز از دانش آموزان دریافت خواهد شد یا نه، گفت دولت دریافت هرگونه شهریه آموزشی از دانش آموزان را منع کرده است اما این امر ضمانت اجرایی ندارد چرا که در مورد مدارس غیرانتفاعی هم، با وجود آنکه ۲۵ سال از تاسیس آن‌ها می‌گذرد، شاهد هستیم که هر ساله بسیاری از آن‌ها شهریه‌های بیشتر از نرخ مصوبشان می‌گیرند و و نظارت مناسبی بر عملکرد آن‌ها وجود ندارد.

بهلولی افزود در متن قرارداد بین دولت و بخش خصوصی آمده است مبلغ مذکور برای آموزش رسمی و مقرر آموزش و پرورش پرداخت می‌شود و اگر آموزش فوق العاده‌ای وجود داشته باشد آموزش و پرورش تعهد مالی در این زمینه ندارد و بخش خصوصی خودش باید این مبلغ را تامین کند.

به گفته این فعال صنفی معلمان، طبیعی است که در این زمینه مانند مدارس غیرانتفاعی نیز دست بخش خصوصی برای گرفتن مبالغی از دانش آموزان باز است و به نوعی راه فراری برای بخش خصوصی است.

وی در مورد واکنش سازمان‌ها و نهادهای صنفی معلمان به اجرای این طرح اظهار داشت متاسفانه اکثر گروه‌های صنفی معلمان هم سو با دولت عمل می‌کنند و اعتراضی به این مسئله ندارند اما کانون صنفی معلمان به عنوان یک تشکل مستقل در حال بررسی و مطالعه روی این طرح است تا موضع خود را اعلام کند.

واگذاری مدارس خلاف قانون بودجه است

با وجود اجرای واگذاری مدارس دولتی به بخش خصوصی، نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس این اقدام را بر خلاف قانون بودجه می‌داند.

«جبار کوچکی‌نژاد» در گفتگو با خبرگزاری تسنیم گفت: «قانون بودجه امسال به آموزش و پرورش اجازه داده است تا مدارسی را که مورد نیاز آموزش و پرورش نبوده و فعالیت آموزشی ندارند به فروش برساند اما اینکه مدارس را با دانش‌آموزان به موسسان بخش خصوصی واگذار کنیم در قانون بودجه وجود ندارد».

وی افزود: «آموزش و پرورش مدارس دولتی را به بخش غیردولتی واگذار کرده و معلمان این مدارس را در جاهایی که کمبود دارند به کار می‌گیرند. در قانون به بحث خرید خدمات آموزشی از مدارس غیردولتی اشاره شده است اما این اجازه به آموزش و پرورش داده نشده که مدارس دولتی را با دانش‌آموز به بخش خصوصی واگذار کند

کوچکی‌نژاد خاطر نشان کرد کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس وضعیت واگذاری مدارس دولتی به بخش خصوصی را پیگیری می‌کند که آیا مدارس غیردولتی به همراه دانش‌آموز واگذار می‌شوند یا اینکه آموزش و پرورش خدمات آموزشی را از بخش خصوصی دریافت می‌کند».

اما در حالی که نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خبر از پیگیری این کمیسیون در مورد روش اجرای طرح واگذاری مدارس به بخش خصوصی می‌دهد، پیگیری‌هانشان می‌دهد که مدارس غیر دولتی به همراه دانش آموزانش به بخش خصوصی واگذار می‌شود.

 گفتنی است واگذاری مدارس دولتی به بخش غیردولتی (خصوصی) از جمله راهکارهای دولت برای مقابله با کسری بودجه است و از سوی دیگر دولت با بکارگیری جوانان فارغ التحصیل جویای کار خواهد توانست نرخ بیکاری را کاهش دهد.

منبع:تامین 24- 19آبان-خسرو صادقی بروجی

" پولی شدن مدارس و مشکلات پیش روی مدارس دولتی "

ملاشیه، نامی آشنا ازمناطق حاشیه اهواز است. با وجود گذشت بیش از یکماه از شروع سال تحصیلی هنوزمدارس آن با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کنند.این مدارس چه از نظر وضعیت ظاهری و بهداشتی و چه از نظر ساختار درونی و تامین نیروی انسانی دچار مشکل هستند. بدلیل کمبود مدرسه دانش آموزان مجبورند، مسافتهای طولانی را جهت رفت به مدارس طی کنند.علاوه بر مسافتهای طولانی که ازوقت و انرژی دانش آموزان می گیرد،هزینه هایی نیز برای خانواده ها دارد.مدارس این منطقه ازنظروضعیت امکانات اولیه نظیرسرویس های بهداشتی وآبخوری و میز و نیمکت و...دچار نواقص آشکارهستند.مدرسه ولی عصرهنوز با گذشت بیش ازیکماه ازسال تحصیلی هنوزمعلمی برای کلاس ششم ابتدایی ندارند..با توجه به گرمای هوا تا دو ماه اول بازگشایی مدارس در خوزستان ،این مدارس از سیستم تهویه مناسب برخوردار نیستند.

«وقتی قرار است دولت دستورات صندوق بین المللی پول را اجرا کند و با پشت کردن به قانون اساسی مملکت رایگان بودن تحصیل را رعایت نکند، باید وزیر آموزش و پرورش نگران مدرسه ولی عصر نباشد و تمام فکرش این باشد که چگونه می توان مدارس دولتی را برچید و بجایش مدارس پولی گذاشت. بچه های کارگران به چه دردشان می خورد که تحصیل کنند، آنها باید مانند پدران و مادرانشان در کارخانه ها جان خود را بفروشند، احتیاجی به مدرسه ندارند تا آموزگار و سیستم تهویه هم برای شان گذاشته بشود. علی اصغر فانی باید مواظب باشد تا فرزندان وکلای مجلس و وزرا همه چیزشان تامین باشد وگرنه در مجلس استیضاح خواهد شد».

هیات تحریریه پیام سندیکا

کشته وزخمی شدن4کارگربدنبال سقوط جرثقيل درجاده شانديز   

بدنبال سقوط جرثقیل در جاده شاندیز دو کارگرکشته و دوکارگردیگر مجروح شدند.

به گزارش19آبان واحدمرکزی خبر،مدیر حوزه یک سازمان آتش نشانی مشهد گفت: این حادثه در کیلومتر 5 جاده شاندیز در یک طرح ساختمانی درحالی روی دادکه کارگران در حال نصب جرثقیل تاور کرین بودند.

مهدی رضایی افزود: در این حادثه به علت نامعلومی تاور دچار شکستگی شد و دو نفر از کارگران نصاب آن با سقوط از ارتفاع 40 متری در دم جان باختند و یک نفر به شدت مجروح شد .

او گفت:در این حادثه 2 کارگر دیگر در اتاقک بالای تاور محبوس شده بودند که ماموران امداد و نجات سازمان آتش نشانی مشهد این کارگران گرفتار را از ارتفاع 40 متری نجات دادند .

مدیر حوزه یک سازمان آتش نشانی مشهد افزود : یکی از این کارگران که مجروح شده بود به بیمارستان طالقانی مشهد منتقل شد.

مرگ مسئول ایمنی در معدن باب‌شگون زرند

معاون فرماندار زرند گفت: معدن باب‌شگون زرند جان مسئول ایمنی این معدن را گرفت.

به گزارش 19آبان ماين نيوز، علی صادق‌زاده در جمع خبرنگاران اظهار داشت: عماد بهرامی مسئول ایمنی معدن باب‌شگون زرند در حالی که گازسنج در دستش بود در این معدن در عمق 200 متری زمین جان خود را از دست داد.

معاون فرماندار زرند بیان کرد: این حادثه عصر روز گذشته اتفاق افتاده و علت آن در دست بررسی است.

صادق‌زاده خاطرنشان کرد: سال گذشته نیز یک کارگر در این معدن جان خود را از دست داد.

معدن باب‌شگون در فاصله 50 کیلومتری شمال شرقی زرند در حوالی شهر ستزی‌درگر واقع شده و در حال حاضر حدود 200 کارگر در آن مشغول به کار هستند.

نوزدهم آبان ماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com